Kristine har aldri skjønt konseptet hvilepuls i jula
Målet for 2024 er å bli bedre til å holde vennskapene sine i live.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det Kristine Angvik, kommunikasjonsrådgiver i Tibe, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Da stresser jeg fra juleselskap til juleselskap, fra det ene familiemedlemmet til det andre - og forsøker å møte flest mulig av vennene mine som bor utenbys og som nå kommer «hjem».
Konseptet hvilepuls i jula har jeg aldri skjønt eller fått til, tvert i mot anser jeg jula som årets største lapskaus av forventninger og sosial stimuli. Men jeg liker det mer enn jeg hater det, altså.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
Det kommer an på hvilket middagsbord jeg gjester, men i år blir det vel servert både pinnekjøtt og ribbe.
Personlig spiser jeg pinnekjøtt. Eller, kålrabistappe med pinnekjøtt som tilbehør, blir vel den korrekte beskrivelsen.
Og når desserten kommer på bordet senere, er jeg den som heller prioriterer siste rest av magekapasiteten på enda en runde med middag.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
Den eneste julefilmen jeg ender opp med å se hvert år, er The Holiday. Utover det er jeg faktisk selv så Grinch at jeg kjeder meg litt av tanken på å se de samme klassikerne på nytt og på nytt. Da tar jeg heller en rykende fersk og halvdårlig romantisk (jule)komedie på Netflix! I sistnevnte sjanger, dog overraskende god, så jeg nettopp «Så var det jul igjen». Jeg er nok en av få som ikke tviholder på tradisjon x og y i forbindelse med jula, og tenker at denne kan være en fin tankevekker og påminnelse for flere - pakket inn i klam og god humor, selvfølgelig.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det morsomste på privaten må bli Moldes smått ikoniske uke 29, fylt med Moldejazz. For en småbarnsmor som fremdeles lærer seg kunsten å sjonglere et liv konstant preget av tidsklemma, var det deilig med ei ferieuke fylt med gode venner, bra musikk og kule konserter.
På jobbfronten har det vært kult å se hvordan kunstig intelligens i løpet av året har endret seg fra å være et ganske abstrakt begrep, til å bli konkrete og nyttige verktøy vi bruker hver eneste dag.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Vil ikke være den personen, MEN jeg er faktisk ganske fornøyd med det meste nå. Jeg øvde lenge på å bli flinkere til å legge bort mobilen, være tilstede i nuet og hele den regla der, og der har jeg faktisk blitt skikkelig god.
Så, jeg tenker at det litt hårete målet for neste år må være å få et like fint år som i år.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?
– Rask teknologisk utvikling og tøffe økonomiske tider for mange gjør det både spennende og utfordrende for oss i kommunikasjonsbransjen.
Jeg tror at 2024 blir et både morsomt og bra år dersom vi klarer å utnytte mulighetsrommene som oppstår, kombinerer kommunikasjonskompetanse med nye verktøy etter hvert som det blir mulig, og hele tiden måler og synliggjør verdien av det vi gjør.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Jobbmessig håper og tror jeg at vi får flere sosiale medier takeovers å holde på med; ett av flere spennende satsingsområder som står meg nært. Å hjelpe det som spesielt ofte er små og mellomstore bedrifter med synlighet, merkevarebygging og innhold, er noe jeg brenner skikkelig for, og som (heldigvis for meg) blir en stadig mer prioritert greie også blant kunder.
På privaten har jeg alltid et hårete mål om å bli flinkere til å initiere til ting med vennene mine, om så det er en klatredate med ei venninne i byen eller en FaceTime-samtale med ei venninne utenbys.
Jeg surfer på en altfor komfortabel bølge av venner som holder vennskapene våre i live, uten at det noensinne har vært min fortjeneste. Jeg er både flau og veldig takknemlig - og tenker alltid ved inngangen til et nytt år at jeg skal bli bedre!