Lasse Gimnes i GimCom.

JULEPRATEN

Dette er personen Lasse Gimnes kårer til «årets kommunikatør»

I dagens juleprat skryter GimCom-sjefen av en rekke mennesker i kommunikasjonsbransjen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

Denne gangen er det byråleder Lasse Gimnes i GimCom som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

-Det blir en veldig rolig jul, med nærmeste familie hjemme i Asker – og mye tradisjonell julemat, med ribbe på julaften. Også blir det jo litt jobbing også. Når kundene sier hopp, så må jo en gammal høydehopper hoppe. Det sier seg selv. Også blir det et stort mediekonsum: lokale medier, nisjemedier, TV, strømmetjenester, nettaviser, blader og kino, dersom det blir åpen kino i nærheten.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese eller se denne julen?

-I julen er mediebehovet enda større enn vanlig. Da må jeg anbefale litt tradisjonelt; se filmer som «Hjelp, det er juleferie» og «Love Actually» på TV 2 Sumo. Men også Nyhetskanalen på TV 2/TV 2 Sumo på morgenen og ettermiddagen for å holde seg orientert om hva som skjer i innland og utland i julen. På grunn av pandemien er kinoene i Asker og Oslo stengt for tiden. Jeg vil likevel anbefale å se «Den største forbrytelsen» på kino der hvor det er åpent. Det er ekstra kvalitet å se film på kino!

– Også må jeg jo anbefale at man holder seg orientert innen medier og kommunikasjon – og da er M24, KOM24 og Kampanje viktige!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

-Det har jo vært et meget spesielt år, og derfor mindre morsomt enn normalt. Men blant morsomme ting må jeg jo nevne Karsten Warholms fantastiske koronasesong som nesten ble kronet med verdensrekord på 400 meter hekk – og han ble kåret til verdens nest beste mannlige friidrettsutøver i 2020. Samt Johannes Høsflot Klæbos gull på sprint i World Cup sammenlagt 2019/2020.

– Det er ekstra morsomt å jobbe med utøvere som presterer som de gjør – gang på gang over lengre tid. Stor idrett gir fantastiske opplevelser, selv om 2020 har vært et år hvor idretten naturlig nok har kommet i andre, for ikke å si tredje, rekke.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

-Innen kommunikasjonsbransjen er det jo veldig mange spennende personer – med et stort mangfold. Espen Nakstad – da jeg mener at han er den kommunikatøren som har satt aller mest dagsorden i 2020. For meg er han årets kommunikatør 2020. Andre personer innen kommunikasjonsbransjen som hadde vært interessante å treffe over en middag er den digitale kommunikatøren Espen Grimmert og medie- og kommunikasjonseksperten Ingvar Sandvik hos TNS Gallup. Faglig sterke folk – og solide personer!

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?

-At Espen Nakstad har gjort en fenomenal kommunikasjonsjobb. Også Line Vold, Bjørn Guldvog, Camilla Stoltenberg og Bent Høie har imponert stort på kommunikasjon. De har vært tydelige – i den grad det går an å være tydelig i en situasjon man har null erfaring med. De har vist hvor viktig kommunikasjon er, ikke minst for å skape tillit. Også spennende at Oslo og Trondheim har fått sine nye kommunikasjonskanaler i form av lokale medier i regi av Amedia i 2020. Det er bra – både for innbyggerne og annonsørene. Konkurranse er positivt!

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?

-Jeg har stor tro på det nye året. Jeg tror på en god vekst i norsk økonomi – og ikke minst en sprek utvikling i det norske reklamemarkedet. Ja, jeg tror at mesteparten av nedturen i 2020 vil bli hentet inn i 2021. Den største oppturen vil da skje fra andre kvartal og utover.

– Også tror jeg vi vil se en opptur for norske redaksjonelle medier som reklamebærere. Med nytt EU-lovverk og «cookies» på vei ut – vil reklameargumentene til multinasjonale medier bli kraftig redusert, mens norske medier vil og bør få tilsvarende oppgang. Nå er det ekstra god grunn for norske annonsører til å satse på norske og nordiske reklamebærere. Prioriter gjerne reklameprodukter som har redaksjonelt innhold som basis. Det være seg Amedia, Aller Media, Schibsted, Egmont med flere! Samfunnsansvar og troverdighet går ikke av moten!

Powered by Labrador CMS