Paal Tarjei Aasheim er oppgradert til ribbeansvarlig i familien
Gleder seg til både juletorsk og pinnekjøtt, men på julaften er det ribbe som teller.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det partner og seniorrådgiver i Maverix, Paal Tarjei Aasheim, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– Jeg er heldigvis godt i rute til jul, og det er ekstra lurt i år som konemor ligger rett ut med covid. Både julematen og julegavene er i hus, så nå gjenstår det bare å få maten på bordet og pakkene åpnet. Deretter skal jeg ta hovedsikringen: Koble helt av og bare kose meg glugg. Tradisjonen tro blir jeg sikkert pjusk på andre eller tredje dag jul. Så da blir det nok bare Netflix og trøstespising helt frem til nyttårsaften.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Jeg er halvt nordlending, men juletorsken må vente til første dag. Og selv om pinnekjøtt er noe av det beste jeg vet, må det vente til jeg skal hjem til mor. For på julaften er jeg en skikkelig østlending som serverer familien ribbe med medisterkaker og -pølser. De siste årene har jeg blitt forfremmet til ‘ribbeansvarlig’, så på julaften blir det ‘Ribba minutt for minutt’ på NRK. Det er en perfekt oppvarming for å få fart på appetitten.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Hele familien liker å spille brettspill, så det blir sikkert noen runder med Risk og Secret Hitler. Men det blir nok mye TV-titting også, og heldigvis har vi spart sesong 2 av de hjelpeløse agentene i ‘Slow Horses’ på Apple+. I julen blir det nok mindre tid å høre på lange podcaster, men jeg kan jo passe på å anbefale favoritten ‘Conversations with Coleman’: Lange interessante samtaler mellom ledende intellektuelle og den unge, afro-amerikanske Coleman Hughes.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Jeg må ærlig innrømme at 2023 har vært mer slitsomt enn morsomt. Reklamebransjen har vært preget av konkurser og permitteringer, og det har vært arbeid å holde hodet over vannet. Men lyspunktet er jo at vi har blitt flere, ikke færre, flinke kollegaer i Maverix. Og at vi faktisk har klart å øke omsetningen betraktelig, og leverer et akseptabelt overskudd, også i et usedvanlig vanskelig marked. Morsomt? Nei. Men ganske så tilfredsstillende.
– Hva skal du bli bedre til neste år?
– Neste år skal jeg bli flinkere til å bruke AI-løsninger til å effektivisere arbeidsdagen. Jeg skriver heldigvis fortsatt bedre enn ChatGPT, men sparer allerede mye tid på research og får stadig vekk noen gode forslag til forbedringer. Tiden jeg sparer skal jeg bruke til å bli superbruker i Storyblok, verdens beste CMS. Sånn at jeg kan være enda mer ‘hands on’ når Maverix skal bygge Norges mest effektive websider.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?
– Neste år kommer virkelig til å skille klinten fra hveten. De tøffe økonomiske tidene fortsetter nok dessverre, i hvert fall til godt ut i andre halvår. Og jeg torr AI kommer til å ta jobben fra alle som ikke følger med i timen. Sikkert noen av oss andre også. Men for de som er flinkest i klassen, kommer nok 2024 til å bli et ganske godt nytt år.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Jeg skal fortsette å være en nysgjerrigper, som prøver å lære alt jeg kan av mine 62 dyktige kollegaer. Og så skal jeg (prøve alt jeg kan å) legge inn en tredje treningsøkt i uka, så jeg orker å holde koken.