Marte går fra L'Oréal til Just Eat: – Som fulltidsarbeidende småbarnsmor var jeg godt kjent med takeaway-konseptet
Fra hovedkontoret i Amsterdam skal Marte Kirkerød lede markedsføringen og PR-aktivitetene i Norge og Danmark.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Nå handler mye om fotball. Siden Just Eat er en av hovedsponsorene til UEFA Euro 2020, er det fotball-EM som står på agendaen i de nærmeste ukene, sier Marte Kirkerød i en pressemelding
Hun begynte jobben som Senior marketing lead i Just Eat i begynnelsen av mai.
Kirkerød får ansvaret for all markedsføring i Norge og Danmark. Under fotball-EM 2020 er de blant annet på med sponsorplakater i forbindelse med fotballkampene på NRK og TV2, kampanjer på sosiale medier, samarbeid med influensere og PR-tiltak. –
– Det er en veldig naturlig link mellom mat og fotball, som gjøre at det er naturlig å samarbeid med UEFA. Målet er å skape entusiasme for takeaway og mer omsetning for våre restaurantpartnere, sier Kirkerød i pressemeldingen.
Kjent konsept
Frem til nå har hun aldri besøkt hovedkontoret til Just Eat i Amsterdam. Foreløpig har alt skjedd på hjemmekontoret i en av nabobyene, der hun bor sammen med sin nederlandske mann og to små barn.
– Som fulltidsarbeidende småbarnsmamma var jeg godt kjent med takeaway-konseptet, og vi bestiller ofte hjemlevering av både lunsj og middag. Under pandemien har takeaway vært løsningen for utrolig mange restauranter. Det har også gjort at svært mange har prøvd å bestille mat på denne måten for første gang, også i Norge. Nå ser vi mulighetene for enorm vekst akkurat i Norge, sier hun.
Marte har studert markedsføring og økonomi både på BI og på NHH. Hun fikk tidlig smaken på det internasjonale livet, etter utveksling under bacheloren i Hong Kong og deler av masteren i Sidney. Etter studiene begynte hun i L’Oréal, hvor hun jobbet i flere forskjellige stillinger innen markedsføring i Norge, Helsinki og Kjøbenhavn, før hun endte opp i Nederland.
Høyt nivå
Kirkerød forteller at Nederland er et fantastisk sted både å bo og å jobbe. Kulturen er direkte og uvant i begynnelsen. Men når de skjønner hvordan de snakker sammen, så er det veldig enkelt
– Nå jobber jeg med folk fra hele verden. Det er faktisk lettere å jobbe med forskjellige kulturer, fordi man er klar over forskjellene. Det var lettere å glemme da jeg kun jobbet på nordisk nivå, sier Kirkerød. Å velge å flytte fra L’Oréal til Just Eat var relativt lett.
– Jeg elsket å jobbe i L’Oréal, men jeg følte at jeg hadde gjort mye av det jeg ville der. Just Eat er et veldig dynamisk selskap i stor vekst, som jeg tror har de mest spennende historiene foran seg. De har blant annet et veldig høyt nivå på digital markedsføring. Samtidig er det fint å fortsatt kunne jobbe internajonalt. Hadde ikke Just Eat vært et globalt selskap, kunne vi aldri fått til sponsoravtalen med UEFA, avslutter Kirkerød i pressmeldingen.