Slik bruker Miljødirektoratet kart som et visuelt virkemiddel:
– Lett å forholde seg til
Miljødirektoratet kommuniserer hvordan det går med miljøet. Dette er hvordan de gjør det.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Ved å presentere tall og data på en enkel og oversiktlig måte kan informasjon raskt bli forståelig for den som ser - uten at man trenger noen form for bakgrunnskunnskap.
Miljødirektoratet informerer om hvordan det går med miljøet gjennom det som har fått navnet «Miljøhistorier». Her kan man scrolle seg gjennom ulike temaer for å få informasjon på en lettfattelig måte.
– Oversiktlig
Sesilie Urkegjerde Halland er direktør for kommunikasjon og marked i Geodata, og har hjulpet Miljødirektoratet med arbeidet.
Geodata hjelper virksomheter å visualisere komplekse datasett med stedfestede data på en lettfattelig måte, og Halland tror flere kommunikasjonsarbeidere med fordel kan ta i bruk denne måten å kommunisere på.
– Det blir mer oversiktlig og det er lettere å forholde seg til ting som er visualisert, sier hun og trekker frem et aktuelt eksempel fra koronarapporteringen:
– Man kan enkelt se grafene over smittetilfeller går oppover, eller om et område er blitt markert rødt i kartet. Å lese seg frem til det i en tekst eller liste, vil ta lenger tid, poengterer hun.
Halland oppfordrer kommunikasjonsarbeidere som allerede har utviklere på jobben, til å oppsøke de og spørre om hjelp til visualisering - eller man kan lære seg det selv.
–Det kan man enkelt kan gjøre dersom man har en programvare lett tilgjengelig, sier hun.
Alle kart har en historie
I utarbeidelsen med Miljødirektoratet sine «miljøhistorier» har de benyttet seg av et verktøy med navn «storymaps». Storymaps er et visuelt fortellingsverktøy der man setter sammen ulike elementer til en fortelling.
Halland forteller at bak konseptet står Allen Carroll. Carroll har tidligere jobbet i National Geographic, men arbeider nå i Esri.
– Han hadde en idé om at alle kartene som lages rundt omkring har en historie, sier hun.
Geodata har hjulpet Miljødirektoratet å sette opp programmet, slik at de kan kommunisere ut de fortellingene de ønsker. Det har resultert i miljøhistorier om friluftsliv, forurensing, kulturminner, naturmangfold, klima og polarområdene.
Skaper engasjement
Ingunn Margrethe Limstrand i Miljødirektoratets seksjon for miljø- og geodata forteller at det er viktig å utnytte de verktøyene som finnes for å skape engasjement rundt data.
- Miljøtilstand og miljøutvikling er to ting vi ønsker å kommunisere ut, sier Limstrand og fortsetter:
– Det som er artig med «kartfortellingsverktøyet» er at det kan brukes til å kommunisere ut faglige avanserte ting, men også enklere ting. Det å vise levende data skaper engasjement på en annen måte.
Limstrand forteller at de også har brukt verktøyene når de skal holde foredrag, gjennom faglig veiledning eller i utarbeidelse av rapporter.
«Miljøhistoriene» ble utarbeidet i forbindelse med Verdens Miljødag og i tillegg til nettsiden har innholdet blitt delt på flere av de sosiale mediene, slik som Facebook, Twitter og Instagram.
– Det å kommunisere ut på flere flater har vært viktig for oss, sier Limstrand.
Nordmenn liker seg i friluft: https://t.co/9Jg0WJu1zM #Miljøstatus #friluftsliv #miljø
— Miljødirektoratet (@miljodir) July 19, 2020