Publicis sine kontorer i Oslo, hvor Starcom, Kitchen og MSL holder til.

Ny gigantfusjon i bransjen: Leo Burnett og Publicis Worldwide blir ett

Skal ikke kutte ansatte.

Publisert

Publicis Groupe slår sammen sine byråer Leo Burnett og Publicis Worldwide til ett kreativt nettverk kalt Leo, skriver Adweek.

Med det samler de 130 byråer og 15 000 ansatte – 8 000 fra Leo Burnett og 7 000 fra Publicis Worldwide – fordelt på 90 land under ett navn. 

Dette vil gjøre det til det største kreative nettverket innen Publicis Groupe. Tidligere var Leo Burnett Publicis' største kreative byrånettverk.

I Norge er Publicis representert ved Kitchen, MSL og Starcom.

Navnet Publicis Worldwide vil forsvinne, bortsett fra i enkelte markeder hvor det er potensielle konflikter med kunder. Nord-Amerika, som er konsernets største marked, vil bli mest påvirket. Byråer som Publicis New York og Chicago vil bli til Leo New York og Leo Chicago.

Leo vil globalt bli ledet av medpresidentene Marco Venturelli, administrerende direktør og kreativ leder for Paris-baserte Publicis Conseil og kreativ leder for Publicis Groupe Frankrike, og Agathe Bousquet, president for Publicis Groupe Frankrike.

Ifølge Bousquet har ikke konsernet planer om oppsigelser som følge av sammenslåingen, skriver ADWEEK.

Opprettelsen av Leo skjer bare én måned etter at konkurrenten Omnicom Group annonserte at de vil overta Interpublic Group (IPG), en avtale som sendte sjokkbølger gjennom reklamebransjen.

Lanseringen av Leo var imidlertid ikke påvirket av Omnicom-IPG-avtalen og hadde vært planlagt i flere måneder, ifølge Carla Serrano, global strategidirektør i Publicis Groupe.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS