Krisekommunikasjon
Kommunen har egen app. Så kom korona: – Enormt informasjonsbehov
– Appen skal være en av bærebjelkene i vår kommunikasjon.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I juni 2019 lanserte Sandefjord Kommune sin egen innbyggerapp. Appen beskrives som en «bærebjelke» i kommuens kommunikasjon, og ble straks et viktig verktøy da koronakrisen inntraff landet.
I følge tall fra SSB bor det i overkant av 64 000 mennesker i Sandefjord Kommune, og omtrent 23 000 av innbyggerne har lastet ned appen.
Kommunikasjon i krisetider
IKT-leder Sondre Andersen i Sandefjord Kommune forteller at «innbyggerappen» er en del av kommunens smartby-satsing.
– Vi stilte oss selv spørsmålet «hva er en smart by?», og konkluderte med at for oss handler det om innbyggere. Vi ønsket å lage en løsning som gjorde det enklere og bedre å bo i Sandefjord kommune, og at vi har muligheten til å gi innbyggerne en personallisert strøm av innhold basert på hvem de er, hvor de bor og hva de er interessert i, sier IKT-sjefen og fortsetter:
– Det er en helt unik plattform for å dialog med innbyggerne.
Han forteller at de i oppstarten har brukt tid på teste, prøve ut, feile, få tilbakemeldinger og justere. Og med tusenvis av brukere, kan det virke som om kommunen har truffet en nerve hos innbyggerne.
– Appen skal være en av bærebjelkene i vår kommunikasjon, og så kan vi etterhvert bygge inn nye tjenester der. Vi ønsker at appen skal være vår hovedplattform, men når det er sagt betyr ikke det at vi skal slutte helt med Facebook og hjemmesiden. Men, vi har troen på å lage en relevant og nyttig tjeneste.
Andersen forteller at kommunen dro stor nytte av appen da koronakrisen kom.
– Det ble et enormt informasjonsbehov, og da hev vi oss rundt og ringte Morten (Holst i Innocode, journ.anm). Vi bygget om appen til å bli en kanal med informasjon om korona.
Kommunen kunne dermed enkelt justere i appen, bygge om feeden og blant annet samle inn info fra FHI og bringe informasjonen videre.
Et godt lokalsamfunn
Bak appen står teknologiselskapet Innocode. Morten Holst, partner og leder for forretningsutvikling i selskapet, forteller om det han kaller «digital usynlighet».
– Det handler om å løse et problem. Sosiale medier og informasjonsoverfloden i dagens samfunn gjør at de små, nære tingene blir usynliggjort, sier Holst.
Han forteller at kommunen før i tiden brukte Facebook aktivt og som den viktigste kanalen for å kommunisere ut. Dette er noe som gjelder mange av Norges kommuner.
– Et godt lokalsamfunn handler om lag, foreninger og frivillighet. Kommunen må klare å være synlig og se mangfoldet som faktisk er der.
Appen kan blant annet vise badetemperaturer, avfallshenting, kjøreforhold, kollektivtrafikken, luftkvalitet og en oversikt over lokale foreninger og arrangementer.
I «vinterpakken» som straks kommer vil brukerne få beskjed om glatte veier, snøbrøyting og skiløyper.
– Jeg tror det er ekstremt viktig med et slikt verktøy i krisetider. Jeg vil tro mange kommuner følte på hvordan man skulle kommunisere og informere folk fortløpende. Folk besøker jo kommunens websider, men de svinger ikke innom daglig for å sjekke der. Jeg vil tro at mange så at man må ha et godt verktøy for å kommunisere, sier Holst.
Holst trekker frem viktigheten av å ta tak i de positive sidene ved ny teknologi.
– Et morsomt perspektiv her er at kommunen enkelt kan sende ut en spørreundersøkelse til innbyggerne. Det gjør det lettere å starte en annen dialog, og trekke folk inn i ting som faktisk interesserer dem, sier han.
Andersen legger også til at appen også kan brukes til hyggelige ting.
– For eksempel, om det er en stor festival i byen, kan vi enkelt gjøre om appen til «festival-modus».
- For ordens skyld: Morten Holst sitter i styret i Medier24 AS, uten at det har hatt noen påvirkning på vår redaksjonelle vurdering.