Karoline Paasche (22) fra Oslo studerer Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania.

#Kommunikasjonsstudenten

Karoline vil være med å skape reklame folk ikke spoler over

Karoline Paasche studerer Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania, og svarer på dagens #Kommunikasjonsstudenten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I spalten #Kommunikasjonsstudenten ønsker KOM24 å sette fokus på studentene, og bransjens framtidige ansatte. I spalten får de fortelle om alt fra hvorfor de har valgt sin studieretning til hvilke forventninger og tanker de har om bransjen de er på vei inn i.

I dag er det Karoline Paasche sin tur. Hun er fra Oslo og studerer Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania.

– Hvorfor valgte du akkurat dette studiet?

– Jeg har alltid elsket reklame, og vil være med på å skape kommunikasjon som fremstår som morsomt, et pusterom, en hvil i bakken, noe folk vil se og ta del i. Jeg vil lage reklame som ikke spoles over.

– Har du en deltidsjobb/jobb ved siden av studiet?

– Jeg er prosjektleder i et animasjonsstudio og frilans innholdsprodusent med eget ENK.

– Hva tenker du om jobbmulighetene som finnes i kommunikasjonsbransjen?

– Man kan gjøre så mye. TV, byråer, markedsavdeling, ENK, AS, innholdsprodusent, journalist i redaksjon, skribent, sosiale medier. Jeg er glad for at jeg valgte dette studiet fordi det er så mye å velge i. Jeg vet enda ikke hva jeg vil bli «når jeg blir stor», og jeg kan ombestemme meg hver uke, for mulighetene er uendelige.

– Hvorfor er kommunikasjon viktig for deg?

– Jeg utdanner meg til å bli kreatør/tekstforfatter, så for min del er jeg svært fascinert av hvordan budskap kan kokes ned til noen få, velutvalgte ord og være mer effektivt enn mye annet. Som Goethe skrev i et brev til en venn: «Jeg beklager at brevet ble så langt, jeg hadde ikke tid til å gjøre det kortere». Det er så godt sagt. Å skrive kort og konsist er så mye vanskeligere enn å rable ned to, tre sider. God kommunikasjon er Alfa Omega for enhver bedrift.

– Har du et forbilde/inspirasjonskilde i bransjen?

– Glenn Haugen i Tante Randi. Siri Platou i Elg. Tone Helene Angsund i Trigger.

– Hva tenker du er viktig for å kommunisere godt?

– Humor, tydelighet, noe sært og uvanlig. Jeg er en kresen reklame-titter og det er nok mange andre også. Grått og kjedelig uten overraskelsesmomenter tror jeg fungerer dårlig. Bortsett fra Strim-reklamen der de viser hvordan TV var før, men den har humor så det funker godt der.

Powered by Labrador CMS