#Kommunikasjonsstudenten
– Det skinner lett igjennom hvis du ikke aner hva du snakker eller skriver om
Dagens student i #kommunikasjonsstudenten er Henrik Lennertzen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I den spalten #Kommunikasjonsstudenten ønsker KOM24 å sette fokus på studentene, og bransjens framtidige ansatte. I spalten får de fortelle om alt fra hvorfor de har valgt sin studieretning til hvilke forventninger og tanker de har om bransjen de er på vei inn i.
I dag er det student Henrik Lennertzen fra Bærum sin tur til å svare på spørsmålene. Han studerer PR, kommunikasjon og media ved Høgskulen i Volda.
– Hvorfor valgte du akkurat dette studiet?
– Jeg vurderte først journalistikk, men ville ikke spesifisere utdannelsen min riktig ennå. Dagen før søknadsfristen scrolla jeg gjennom tilbudene på hivolda.no og kom over PR-linja: et studie som tok for seg et mye bredere spekter innen media. Ettersom jeg liker å lage videoer, skrive innlegg, jobbe med markedsføring og promotering , var dette er riktigere studie for meg.
– Har du en deltidsjobb/jobb ved siden av studiet?
–Jeg jobber som sosiale medier-ansvarlig, med markedsføring og andre medierelaterte oppgaver i firmaet Wulff & Co. Det er en sommerjobb jeg begynte så smått i før eksamensperioden, og som jeg forhåpentligvis kan fortsette med etter sommeren.
– Hva tenker du om jobbmulighetene som finnes i kommunikasjonsbransjen?
– Som jeg nevnte angående bredden på studiet jeg går, er også bredden på «kommunikasjonsbransjen» som begrep stor. «Kommunikasjonsbransjen» er nemlig så mangt. Det er mange varierte oppgaver man kan ha som kommunikasjonsperson, ikke bare å være ansiktet utad for en bedrift eller organisasjon, men å jobbe med f. eks. bedre intern kommunikasjon.
– Kommunikasjonsbransjen har gått fra å være noe mange bedrifter nedprioriterer til å bli en viktig del. Stadig flere bedrifter og organisasjoner ser behovet for bedre kompetanse innen kommunikasjon, i en tid hvor kampen om oppmerksomheten blir stadig hardere. Jeg tror det vil bli flere jobbmuligheter innen kommunikasjon med årene som kommer.
– Hvorfor er kommunikasjon viktig for deg?
– I en tid hvor mye feilinformasjon blir spredt og får god grobunn, er riktig og faktasikker kommunikasjon og informasjon særdeles viktig. I tillegg syns jeg potensialet i god kommunikasjon er spennende og interessant, og hvordan man kan klare å overbevise andre mennesker om at din sak er viktig. Dårlig kommunikasjon kan virke ødeleggende for en bedrift, så å ha personer med spisskompetanse innen feltet burde være og er attraktivt for ledelsen.
– Har du et forbilde/inspirasjonskilde i bransjen?
– Jeg er fascinert av YouTuberen Johnny Harris. Han er god på å presentere komplekse og vanskelige temaer på en oversiktlig, interessant og visuelt tilfredsstillende måte. Ellers prøver jeg å samle inspirasjon fra store og små firmaer som jeg følger på Instagram eller Facebook. Tv-kanaler som NRK og Tv2 har kommet seg de siste årene på sosiale medier, og det er gøy å se hvordan de presenterer temaer spesifikt for disse mediekanalene.
– Hva tenker du er viktig for å kommunisere godt?
– Det er viktig å ha god kunnskap og innsikt i det du skal kommunisere ut. Det skinner lett igjennom hvis du ikke aner hva du snakker eller skriver om. Man kan riktignok «fake it till you make it», men det går bare til et visst punkt. Ellers er det viktig å ha en plan, enten det er noe du skriver ned og setter inn i skjemaer eller bare noe du har i bakhodet. Gjør hele tiden analyser av hvordan det og det kommunikasjonstiltaket gjorde det, for å vite hva du skal/skal ikke gjøre til neste gang. Viktigst av alt er å være bevisst på hvem målgruppa er. I jobben min i Wulff & Co hjelper det lite å sikte inn mot studenter, da produktene vi selger er for dyrt for denne gruppen.