Schibsted Marketplaces øker resultatet: Dobling av rubrikkinntektene i Norden
Rubrikkinntektene økte med 131 prosent. Samtidig falt annonseinntektene med 141 prosent.
Torsdag la Schibsted Marketplaces frem kvartalstallene for andre kvartal.
Tallene viser en svak vekst i inntektene mot andre kvartal i fjor på tre prosent. Inntektene endte på 2,5 milliarder kroner.
– Andre kvartal 2024 markerte flere viktige milepæler i den strategiske transformasjonen av Schibsted, som vi tok fatt på i fjor høst. Som ny administrerende direktør i Schibsted Marketplaces er jeg glad for å lede et selskap som vil være sentrert rundt fire kjernemarkedsplassvertikaler, med sterke merkevarer over hele Norden og noen av de beste posisjonene i industri, sier administrerende direktør Christian Printzell Halvorsen.
EBITDA for selskapet endte på 546 millioner kroner, en svak økning fra i fjor.
Nordic Marketplaces-segmentet hadde en inntektsvekst på syv prosent, drevet at at rubrikkinntektene økte med 131 prosent. Samtidig falt annonseinntektene med 141 prosent.
EBITDA for norden økte med åtte prosent til 568 millioner kroner.
– Vår leveringsvirksomhet så solide resultater takket være høyere pakkevolum, mens vekst og investeringer ble påvirket av redusert etterspørsel på grunn av makroøkonomiske faktorer, sier Printzell Halvorsen.
Selskapet endte kvartalet med en lønnsomhet på 22 prosent, samme som andre kvartal i fjor. Selskapet skriver i at de har iverksatt tiltak for å forbedre lønnsomheten, blant annet ved at de skal kutte ca 250 stillinger.
– Jeg tror Schibsted Marketplaces er godt posisjonert for å være en ledende markedsplassoperatør globalt. Vi ser betydelige muligheter til å utnytte våre sterke markedsposisjoner til å skape verdi, optimalisere eksisterende modeller, drive mer effektivt og utvide transaksjonsmodeller, sier Halvorsen.
Dette er første kvartal hvor Schibsted Marketplaces leverer resultat etter splitten, hvor nyhetsmediene ble tatt av børs. Splitten skjedde 7. juni. Det er også første fremlegging for den nye konsernsjefen, Christian Printzell Halvorsen.
Splitten har ført til en viss navneforvirring i omtalen av selskapene. Det meldte kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Backe-Nordby, til KOM24 i juni.
– Etter splitten eier Schibsted Media merkevaren Schibsted. Imidlertid, i en overgangsperiode, vil Schibsted-merkevaren også bli brukt av Schibsted Marketplaces inntil en ny merkevare lanseres før utgangen av året.
En av de viktigste grunnene til dette er at Schibsted ASA forblir det juridiske navnet på det børsnoterte selskapet og aksjene dets inntil et nytt navn og merkevare er lansert.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no