Nylig mistet hun jobben da Manus ble lagt ned – nå har Marianne Solheim fått seg ny jobb
Skal nå jobbe for Norsk Toppfotball. Det samme skal Discoverys tidligere merkevaresjef.
– Ett at de viktigste oppdragene jeg skal bidra til, er å øke publikumsoppslutningen på norske arenaer. Det er en formidabel oppgave, men det er også en ambisjon som er fullt mulig å realisere, med tanke på den sportslige utviklingen vi har hatt innen norsk fotball de siste årene. Jeg gleder meg i hvert fall veldig til å jobbe med et område jeg brenner for: norsk fotball og norsk idrett, sier Marianne Solheim i en pressemelding.
Nylig ble det kjent at Schibsted legger ned byrået Manus hvor Solheim var daglig leder.
Men nå har hun sikret seg en ny jobb hvor hun får brukt sin erfaring fra strategi- og konseptutvikling samt fra sin karriere som fotballspiller på toppnivå i både Norge og Danmark i henholdsvis Kolbotn og Aarhus.
I sin nye jobb får hun ansvaret for å hjelpe klubbene med å sikre ny publikumsvekst.
Norsk Toppfotball ansetter også tidligere merkevaresjef i Discovery, Terje Olin Braathen, som Leder for Media og Merkevare.
– Jeg er veldig glad for å få denne muligheten. Eliteserien er det mest attraktive sponsorproduktet vi har i Norge, og det er utrolig spennende å få lov til å være med å utvikle dette produktet i en ny rettighetsperiode, sier Braathen i pressemeldingen.
Braathen kommer fra stillingen som daglig leder i Oslo Streamingsenter.
Han har tidligere jobbet som salgs- og merkevaresjef for TVNorge og Discovery, og var tungt involvert i utviklingen av de kommersielle TV-produktet da Discovery overtok rettighetene for Eliteserien og OBOS-ligaen i forrige rettighetsperiode.
Nå skal han jobbe tett med mediesjefene i klubbene og rettighetshaver TV 2, og lede arbeidet med å utvikle Eliteserien som merkevare.
– Verdien knyttet til de øverste ligaene både på kvinne- og herresiden har økt betraktelig gjennom forrige rettighetsperiode. Måler er å øke verdien ytterligere gjennom den kommende perioden, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball.
Han sier de er veldig glade for å få med Braathen og Solheim på dette arbeidet.
– De besitter begge både lang og tung erfaring knyttet til merkevare- og konseptutvikling, noe som vil komme både klubbene og våre rettighets- og sponsorpartnere til gode, sier han.
Braathen og Solheim blir begge sentrale i arbeidet med ligakonsept 2.0 i samarbeid med TV 2. Ulike tiltak på liganivå skal bidra til fortsatt publikumsvekst i Eliteserien og OBOS-ligaen.