Påskepraten:
Påsketradisjonalisten Lene feirer påske med ski, Solo og raske briller
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det Lene Eltvik Vindfeld, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
Jeg er en påske-tradisjonalist og håper på ski og sol, raske briller og gamle skianorakker, Solo, god mat og familie og venner i fin blanding. Mjølfjell er stedet, et stille sted med mange hyggelige folk, en perle blant bratte vestlandsfjell.
– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
Jeg vil egentlig bare oppfordre til et dykk inn i TV 2 Play og fråtse i godt innhold. Her er det mye for alle. På min liste står for eksempel både Kompani Lauritzen, Innebandykrigerne og Blodsbrødre, og så skal vi finne oss en familiepåskekrim.
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
Jeg har det veldig gøy på jobb når vi lykkes med vanskelige oppdrag fordi flinke folk slår hodene sammen i nye samarbeid, drar lasset i fellesskap og overrasker seg selv og andre. Å feire sånne seire, er det gøyeste på jobb – enten det er smått eller stort. Helt konkret var starten på et nytt fotballeventyr i TV 2, med Toppserien forrige helg, en sånn lagseier!
– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
Det bærer preg av innovasjoner og teknologi, og noen voldsomme sprang i tilgang på verktøy og bruk. Jeg synes også vi ser mer samarbeid på tvers bransjer og organisasjoner, når store satsinger eller problemer skal løses. Det tenker jeg er bra.
Så er jo situasjonen i verden, med både konflikter og økonomisk usikkerhet, det som preger oss alle mest. Her er balansekunsten å ikke miste bærekraftsagendaen av syne når det er så mye annet som haster.
Og så har vår venn ChatbotGPT noen spørsmål til deg også:
– Hvordan tror du AI vil endre kommunikasjonslandskapet i fremtiden?
Helje Solberg kalte det et paradigmeskifte på frokostseminar nettopp. Det er jeg enig i, og det vil utfordre oss på helt nye måter.
Redaktørstyrte medier, troverdige nyhetskilder og kildekritikk, og det å nå fram til brede målgrupper med troverdig og balansert informasjon, blir enda viktigere. For å ta kloke valg tror jeg vi i må samle kompetanse i nye konstellasjoner, ikke bare i hver enkelt organisasjon, men på tvers av bransjer. Det blir spennende å følge.
– Hvordan kan AI brukes til å analysere og tolke store mengder data for å få innsikt i publikum og målgrupper?
Her finnes både store muligheter og utfordringer vi må være bevisste på. Vi har et ansvar på tvers av bransjen, til å forstå hvilke muligheter som ligger der, men også sikre at bruk skjer på en forsvarlig måte.