Equinor-rådgiver Lotte Grepp Knutsen lar seg imponere av Anine Kierulf og synes kommunikasjonsfolk godt kan bli mindre selvopptatt
Bli bedre kjent med Lotte Grepp Knutsen i #MinJobb-spalten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
Denne gang er det Lotte Grepp Knutsen, rådgiver og myndighets- og samfunnskontakt i Equinor, som svarer i spalten.
– Hva går jobben din ut på?
– Jeg jobber med å legge til rette for dialogen mellom Equinor og norske myndigheter og organisasjonsliv, både generelt og når det gjelder konkrete saker. Jeg jobber både med å skape forståelse for selskapets behov og valg eksternt, og å støtte interne beslutningsprosesser. En viktig del av jobben er å følge og analysere samfunnsdebatten, særlig innen temaer som energi, olje/gass, fornybart, klima og ringvirkninger
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg liker best å jobbe med komplekse kommunikasjonsoppgaver, der man må se en problemstilling fra mange forskjellige vinkler og forstå ulike drivkrefter. Equinor er i ferd med å omstille seg til et bredt energiselskap, og det er meningsfylt i seg selv å jobbe med noe som er så avgjørende viktig at vi lykkes med. Det er mange sterke interesser og synspunkter rundt selskapet - noe som både gjør det spennende og utfordrende.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Jeg ville ikke satt meg selv på de aller mest kreative kommunikasjonsoppgavene. Jeg er sjelden den med de spenstigste ideene sånn rent kommunikasjonsfaglig, og liker best når jobbe med saker der samfunnsforståelse og systemtenkning er viktigst (jeg er morsommere på fest enn det høres ut som altså).
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Jeg har jobbet med politikk i mange år, men har alltid likt meg best i rådgiverfunksjoner og drives ikke av å være i front. Å jobbe med kommunikasjon er for meg en innfallsvinkel til å jobbe med viktige samfunnsmessige problemstillinger, men fra et annet ståsted. I tillegg er jeg glad i å jobbe med språk og med folk.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Min beste inspirasjon har alltid vært de jeg jobber sammen med, å jobbe med folk som er flinkere enn meg. Jeg har kun jobbet i Equinor i et år, og har fått nye kolleger over hele verden. Jeg lærer noe nytt av kollegene mine hver dag.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Jeg alltid imponert over gode fagfolk som klarer å uttrykke vanskelige dilemmaer presist og forståelig, de som klarer å være både prinsipielle og drøftende på samme tid. En av dem som er god og interessant å høre på er juristen Anine Kierulf. Jeg føler meg alltid litt klokere etter å ha hørt på henne.
– Hva er god kommunikasjon?
– God kommunikasjon tar utgangspunkt i mottakeren, og er basert på innsikt, forståelse og respekt for at folk er forskjellige og har ulike drivkrefter.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Alt handler jo om relevans, å synliggjøre verdi og effekt av det du gjør. Sånn sett tror jeg det har kommet noe bra ut av korona. Verdien av kommunikasjon, å nå ut med smittevernråd og tiltak har blitt veldig synlig. Og så tror jeg bransjen kanskje kan ha godt av å bli litt mindre selvopptatt.