#MinJobb
– Jeg inspireres av de som overrasker, som bryter med forventingen om hvordan man tror de skal kommunisere
Bli bedre kjent med kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Nortura i #MinJobb-spalten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
Denne gang er det Mari Hagerup i Nortura, som svarer i spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Kommunikasjonssjef – som i praksis betyr å følge opp intern og ekstern kommunikasjon.
– Hva liker du best med jobben din?
– Variasjonen og at det aldri er kjedelig.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Selv om jeg liker å ha struktur, så synes jeg er rutinepregede oppgaver blir veldig kjedelig i lengden.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Jeg gikk i sin tid fra jobb i avis fordi jeg trengte nye utfordringer. Savnet å jobbe mer langsiktig og ville gå mer i dybden. Da ble det naturlig å gå til kommunikasjon.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Det er vanskelig å peke på en aktør, men Bymiljøetaten i Oslo Kommune får til veldig mye bra. Snakk om finne det store i det lille, og skape et godt engasjement rundt seg. De får løftet frem fine historier på en utrolig fin måte. Ellers inspireres jeg veldig av de som overrasker, som bryter med forventingen om hvordan man tror de skal kommunisere.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Jeg er skikkelig imponert over Folkehelseinstituttet som ikke bare har stått i en vedvarende krisehåndtering – men også vært informasjons-ryggrad for så mange offentlige og private aktører i en tid med stor uro og økonomisk usikkerhet. Det er et arbeid som krever utholdenhet og fokus. De fortjener virkelig en plass i rampelyset som skjulte hverdagshelter.
– Hva er god kommunikasjon?
– Tror jeg ikke det finnes ett svar på. Men alt innhold som berører deg og får deg til å tenke er god kommunikasjon.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Forestillingen om hva som er sant. Det offentlige ordskiftet er i økende grad blitt en kamp om å eie sannheten, der det ikke lengre er like åpenbart for alle hva som er troverdig og mindre troverdig informasjon. Min bransje bruker mye tid på kunnskaps- og forskningsformidling og det behovet vil ikke bli mindre med årene.