Daglig leder Marianne Thorvik i Medievikar

Slik blir du headhuntet i kommunikasjonssektoren: Her er hodejegerens beste tips

– Det er viktig å huske at du ikke alltid kommer til dekket bord. Du må ofte dekke bordet selv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Marianne Thorvik er daglig leder i bemanning- og rekrutteringsselskapet Medievikar og har jobbet som rekrutterer for kommunikasjons- og reklamebransjen og i markedsavdelinger siden 2012.

Hun ble selv headhuntet til stillingen sin og mener åpenhet og smidighet er viktig for å bli fanget opp av en hodejeger.

– Stillingen min handler mye om å forstå hva som driver mennesker, hvorfor de gjør som de gjør og hvilke effekter ulike strukturer og endringer i samfunnet har på mennesket, påpeker Thorvik.

  • Se hodejegerens beste tips nederst i saken

Menneskets samspill og hvordan de påvirkes av omgivelsene hjelper Thorvik å forstå hvordan man lykkes med sitt arbeid på arbeidsplass og hvorfor man passer bedre inn på enkelte arbeidsplasser enn andre.

– Når jeg søker etter riktig kompetanse ser jeg på hva det er med deg som person som gjør at du vil få ut din styrke på en bestemt arbeidsplass.

Hodejeger ble headhuntet

I 2012 ble Thorvik selv headhuntet til stillingen som rådgiver i Medievikar, en stilling hun ikke hadde søkt på. Likevel er hun glad for at hun turte å satse på noe nytt, og i år tok hun over rollen som daglig leder.

– Jeg søkte ikke på stillingen fordi jeg jobbet i reklame- og kommunikasjonsbransjen fra før, og jeg hadde aldri tenkt i de baner at rekrutteringsbransjen var noe for meg.

Daglig leder Marianne Thorvik i Medievikar

Thorvik forteller at etter hun takket ja til stillingen, har hun skjønt at dette var riktig plass for henne. En følelse hun jobber for å gi videre til deres kandidater.

– Det er viktig for oss. Vi bryr oss om de personene vi rekrutterer og selskapene vi rekrutterer for. Jobb er viktig for folk og særlig det å havne på riktig arbeidsplass, derfor er dette en veldig hyggelig jobb å ha.

Da Thorvik ble headhuntet, ringte den daværende sjefen henne for å presentere stillingen. Han gjorde henne oppmerksom på hva jobben innebar og hvilke fordeler den ville gi.

– Med en felles erfaring innenfor medie- og kommunikasjonsbransjen visste han hvordan han skulle trigge meg til å bli interessert i stillingen. Da, som nå, handlet det om å være åpen for nye muligheter og kunne være nysgjerrig.

Åpenhet og nysgjerrighet er viktig

Det er viktig å stille seg spørsmålet om «hva er dette for noe» mener Thorvik. Hadde hun ikke vært åpne og nysgjerrig den gangen, ville muligheten ha lukket seg.

– Det viste seg jo at dette var drømmejobben som får fram alt som bor i meg som har virkelig vært spennende, sier Thorvik til KOM24

Menneskene Thorvik og teamet hennes fanger opp er ofte mennesker som de finner i eget nettverk - eller kandidater som har registrert cven sin og lagt inn en åpen søknad i databasen deres.

– Drømmestillingen din trenger ikke være hos oss akkurat når du ønsker det, men den kan dukke opp senere. Derfor er det viktig å legge inn en åpen søknad så vi kan lese den når det kommer inn.

Et det en søknad som skiller seg, stopper Thorvik gjerne opp og husker den til senere. Ikke nødvendigvis fordi de har en stillingene akkurat nå, men fordi de tenker at det er en spennende kandidat som er midt i deres målgruppe.

– Vi har opplevd at en kandidat har vært perfekt til et kommunikasjonsbyrå vi har snakket med for en tid siden. Det er ikke sikkert at de har etterspurt denne personen, men det hender at vi tipser om kandidaten likevel, fordi vi mener de er en god match.

En bransje i endring

I en headhunting-prosess ser Thorvik ofte etter en kandidat med kundeforståelse - som forstår problemstillingen til kunden. I tillegg er det mange som ser etter folk med engasjement som brenner for det de driver med.

– Særlig nå som flere sitter på hjemmekontor, er det viktig at de skal klare å styre dagene sine selv og tar ansvar. Da burde det være en person som kjenner til arbeidsflyt og vet hvordan man skal løse ting. Man kan ikke forvente at alt blir tilrettelagt for deg; at løsningene bare er der. Det kan hende at du må finne løsningene selv.

Hun legger til det er viktig at de kandidatene de leter etter har en kommersiell forretningsforståelse, fordi de opplever at kommunikasjonsbransjen etterspør mennesker med forståelse for hvem de skal snakke til - og har en viss brukerinnsikt.

– Vi må forstå endringene i brukeratferden som vi ser i forbindelse med korona, som har vært tilstede fra før men som virkelig slår til nå. Kundeopplevelsene flyttes over til digitale flater, derfor står digital forståelse høyt på lista vår, sier Thorvik.

En eventuell kandidat burde kunne utarbeide historiene og få de ut i de rette kanalene, spesielt digitale kanaler. De må ikke være en ekspert i alle digitale og it-tekniske verktøy, men de burde forstå hvilke effekter verktøyene har.

Et viktig springbrett

– To ting er særlig spesielt; vær smidig og vis åpenhet. Jeg tenker spesielt på det å være åpen for en midlertidig stilling eller engasjement som noen kan tenke at dette ikke vil føre noe sted.

Hun forteller at det viser seg at engasjement ofte er et springbrett ut til en spennende jobb i en spennende virksomhet. Svært mange av de hun har headhuntet og plassert i midlertidige engasjement eller virksomhetet, ender opp med å bli tilbudt fast stilling.

– Det er noe med å være i arbeid når man er jobbsøker. Er du i arbeid, gir du et signal om at du er verdt å satse på. Da vil det være enklere for deg å komme deg ut til de andre stillingene.

Selv om stillingen er deltid som du ikke ønsker deg på sikt, kan det være at dine ideer, kunnskaper og kompetanse føre til at du blir en ressurs på heltid. Thorvik påpeker at da er det ofte at bedriften utvider stillingen fordi de ser at det er lønnsomt å ha deg der.

– Men det er viktig å huske at du ikke alltid kommer til dekket bord, du må ofte dekke bordet selv. Se på det som et springbrett inn i bransjen.

– Bedrifter som kommer til oss kan ha et raskt behov, da kommer de gjerne til oss og har dårlig tid. Gir du signaler om at du er i fast stilling kan man anta at du har tre måneder oppsigelsestid, hun tror derfor at om det står mellom to gode kandidater velger de kanskje den som kan begynne raskest.

Her er hodejegerens beste tips:

  1. Vær tydelig på hvem du er; du skal jobbe med andres kommunikasjon og merkevarer, derfor er det viktig å jobbe med eget merkevare.
  2. Vis til at din innsats har verdi for tidligere arbeidsgivere. Samle arbeidsprøver, ta bilder av et foredrag man har holdt eller et resultat fra en kampanje du har bidratt med.
  3. Ønsker man å bli funnet er det viktig å ha en god cv. Ikke bare skriv hvor du har jobbet før og tittelen din, men også hvilke oppgaver du har gjort. Det som er viktig for de som skal ansette er å få en person inn i jobben som forstår oppgavene og finner gode løsninger.
  4. Forstå digitale verktøyer. Det handler ikke bare om å skrive godt, men også å se hva som funker i din kanal og få det ut på kanalen, samt måle effekten i analyseprogrammer.
  5. For nye kandidater som ikke har like mange år med erfaring og gjennomførte resultater, så er det viktig å vise til gode referanser. Praksisperioder kan være gull verdt. Det handler vel så mye om hvordan du forstår oppgaven, hvilket talent du er og hvordan du løser forskjellige oppdrag.
  6. Er du ung har du en fordel fordi du blir sett på som en som har god kjennskap til digitale og sosiale. Vær oppmerksom på at man ikke skal ta dette som selvfølge, her er det viktig å vise til at du har kunnskap.
  7. Før opp på cven alt du har av kompetanse innen digitale flater og verktøy, ta det med og gjør det synlig. Vær tydelig, gjør det lett for rekrutterer å finne deg.
  8. Vær nysgjerrig, følg med på mennesket rundt deg, forstå hvorfor mennesket gjør som de gjør. Når du senere skal kommunisere til bedrifter så har du evnen til å sette deg inn i deres virksomhet, som gjør det enklere for deg å finne de gode historiene.
  9. Følg med, hva skjer i samfunnet, hva skjer i utviklingen og forståelsen for ulike temaer.
  10. Vær ærlig. Du skal fremheve styrkene dine, men ikke overdriv tidligere prestasjoner. Det handler om å skape de rette forventningene. Er du ærlig har du større sjanse til å bli invitert til intervju til en stilling som er rett for deg.
  11. Registrer din CV hos rekrutteringsbyråer som har kunnskap om kommunikasjonsbransjen. Vi blir din partner i rekrutteringsprosessen og kan hjelpe deg med å finne drømmejobben.
Powered by Labrador CMS