#MinJobb
Kommunikasjonssjefen i Matprat inspireres av de som tør å være ærlige om utfordringer i sin bærekraftskommunikasjon
Bli bedre kjent med kommunikasjonssjef Marthe Helene Bogerud i Matprat i #MinJobb-spalten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
I dag er det Marthe Helene Bogerud i Matprat som svarer i spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Jeg jobber som kommunikasjonssjef i MatPrat. MatPrat er ett av opplysningskontorene i landbruket, og jobber på vegne av den norske bonden med å fremme norsk matproduksjon, egg og kjøtt. Jeg leder en avdeling på fem, som har ansvar for strategisk kommunikasjon, omverdensanalyse og interessentdialog, omdømmebyggende tiltak og redaksjonell innholdsproduksjon.
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg er veldig fornøyd med å jobbe med så mange ulike kommunikasjonsoppgaver, og kombinere det strategiske og det operative. Jeg liker også godt å være en del av samfunnsoppdraget med å bidra til norsk matproduksjon.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Reiseregninger er en klar kandidat her, de utsetter jeg til det lengste. Ellers må jeg av og til lese lange forskningsrapporter og studier for å kommunisere troverdig og riktig om bærekraft og ernæring. Det må jeg innrømme er tungt noen ganger, ettersom jeg ikke har bakgrunn fra de fagområdene.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Jeg har alltid vært glad i språk, relasjoner og formidling. Som kommunikatør får man jobbe med alle områdene.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Alle flinke formidlere som gjør vanskelige tema lett å forstå. Og ikke minst de som tør å være ærlige og åpne om utfordringer i sin bærekraftskommunikasjon.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– I den tiden vi står i nå er det vanskelig å komme utenom Nakstad og den måten han har vært tilgjengelig, og besvart det enorme antallet mediesaker og henvendelser på en god og forståelig måte. Jeg må også trekke frem NRKs Hallvard Sandberg, som også har gjort et realt stykke formidlingsarbeid dette året.
– Hva er god kommunikasjon?
– God kommunikasjon er lett å forstå, er riktig og treffer mottaker. Den er selvsagt tilpasset både kanal og målgruppe.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Den økende polariseringen i samfunnsdebatten. Den ser vi tydelig i diskusjonen om kjøtt der samfunnsdebatten i stor grad baserer seg på etablerte sannheter i stedet for fakta. Dessverre er det mange som trekker sterke slutninger på relativt usikkert datagrunnlag, og det skaper et utfordrende kommunikasjonsklima. Jeg håper på mer lytting og mindre kamp om sannheten fremover.