MDG: – Ulempen med en «digital valgkamp» for et lite parti er at de store partiene kan bruke uhorvelig mye penger
– Da gjelder det for oss å være smartere og flinkere, sier kommunikasjonssjefen i Miljøpartiet De Grønne.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Den 13.september er det Stortingsvalg, og kommunikasjonssjef Nils Mørk i Miljøpartiet De Grønne holder kortene relativt tett til brystet når det gjelder planleggingen av kommunikasjonsarbeidet rundt årets valgkamp.
Men han er klar på det viktigste er på plass - nemlig hvilket budskap de skal kommunisere ut.
– Den grønne bølgen
– Dette blir et uhyre viktig valg. Dette blir valget da den grønne bølgen virkelig omfavner Norge og norsk politikk, sier han.
Han forteller at MDG er godt plassert som det eneste blokkuavhengige partiet - og det eneste partiet som han hevder «garanterer» å sette miljøsaken først.
– Det er vanskelig å se for seg hvordan det hele lander etter at velgerne har sagt sitt. Dersom vi får det gjennombruddsvalget vi tror, og håper på, er det vår første store sjanse til å påvirke politikken nasjonalt. Det vil bety alt for oss, og vi ånder og puster for å komme dit, forteller Mørk.
– Hver valgkamp er annerledes
Vi har hørt med kommunikasjonssjefen om hva de vil gjøre annerledes i denne valgkampen, nå som vi er midt i en pandemi og det digitale blir stadig viktigere for å nå ut med budskap.
– Hver valgkamp er ny eller annerledes fra før. Man gikk fra gode gamle «å være i aviser er viktig» til TV som det soleklart viktigste. Så fikk vi en såkalt «Facebook-valgkamp» i 2013. Nå er nærmest alt viktig i en krevende miks. Det er klart at det digitale er viktig, men det digitale alene er heller ikke nok. Man må klare å være synlig på alle fronter, sier han og legger til:
– Det er krevende, men det er like krevende for alle. Ulempen med en «digital valgkamp» for et lite parti som oss er at de store partiene kan bruke uhorvelig mye penger. Det er ikke så tydelig for velgerne hva som er betalt og ikke-betalt på for eksempel Facebook.
Høyre har allerede avslørt at de foreløpig ikke har planer om å bruke penger på å annonsere i papiraviser denne valgkampen.
Akkurat hvilke kanaler MDG satser på opp mot årets Stortingsvalg, vil ikke kommunikasjonssjefen røpe, men han forteller kort og godt:
– Vi skal ha en bred synlighet i alle kanaler der våre velgere befinner seg. Det er mitt svar, sier han.
Pågående medietrening
Hvor mye av budsjettet som vil gå til sosiale medier kontra tradisjonelle medier, har han ikke tallene klare på enda, men han forteller at MDG i kommune- og fylkestingsvalget i 2019 hadde et budsjett for markedsføring i valgkampen på bare rundt 1,5 millioner kroner.
– Jeg tror Ap og Høyre brukte over 20 millioner. Da gjelder det for oss å være smartere og flinkere, sier Mørk.
Mørk forteller ikke hvordan de jobber med kommunikasjonsplanene og utarbeidelse av strategi i disse dager, men han er klar på at det viktigste er på plass.
– Vi vet hva vi går til valg på. Det viktigste er på plass, og alle de grunnleggende budskapene har vært på plass lenge. Nemlig å vise at dersom man ønsker handling, må man stemme MDG. Fordi hvis vi ødelegger miljøet ødelegger vi til slutt for oss selv.
Som også kommunikasjonssjefen i SV nevnte, sier også Mørk at medietreningen av politikerne er noe som gjøres hele tiden.
– Vi kaster dem på dypt vann og ser om de svømmer, sier han spøkefullt og legger til:
–Det er vanskelig å jobbe med media, for det selvfølgelig ikke alle journalister som ønsker å få ditt hovedpoeng opp som den viktigste saken. Og sånn skal det være. Derfor er medietreningen pågående hele tiden, og det arbeidet gjøres fra dag til dag.
– Koster for mye
Akkurat hvilke planer de har rundt selve organiseringen av kommunikasjonsarbeidet under valgkampen, ønsker ikke Mørk å si så mye om enda.
Nasjonalt har MDG et kommunikasjonsteam på fem-seks stykker.
– Vi øker betraktelig når det er valgkamp . Noen vil være med i den korte valgkampen, andre vil være med i en lengre periode. Som et lite parti er vi avhengig av mange frivillige, sier han.
Han opplyser også at de ikke har lagt opp til noe ekstern hjelp i denne valgkampen.
– Det er rett og slett fordi det koster for mye. Men om noen i et stort PR-byrå ønsker å hjelpe oss, er det bare å ringe , skyter han lattermildt inn.