Illustrasjonsfoto

Hvordan lykkes med medieinnsalg? Her er syv tips som gjør journalistene glade

«Jeg ringes ned av kommunikasjonsfolk som ønsker oppmerksomhet om saken sin. Her er forskjellen på de som lykkes og de som feiler».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Jeg har sittet på begge sidene av bordet i min karriere i både medier- og kommunikasjonsbransjen, som nå strekker seg til snart 15 år.

Som journalist har jeg mottatt telefoner fra en rekke byråer og merkevarer. Noen er helproffe med faktaark, mediepakke og lovnad om tabloide sitater, mens andre er fullstendig ute å kjøre.

Men jeg har også vært på andre siden av telefonsamtalen; Som presseoffiser, kommunikasjonsrådgiver og som medieselger har jeg jobbet med alt fra markeds-PR til reinspikka spinn i Forsvaret, lobbyisme og en rekke andre ting.

Alle jobbene mine hadde til felles at jeg måtte drive med innsalg. «Skaff deg et kildenett blant journalister», sa en kommunikasjonskollega for mange år siden. Det behøver ikke nødvendigvis være så viktig i dag, men desto viktigere er hvordan du presenterer saken din.

La oss late som at du, som en del av en større lanseringsstrategi, har et ønske om å komme på trykk i Aftenposten - og som gjest i God Morgen, Norge. Produktet er solid, personen du skal fronte er trent - og budskapene sitter.

Hvordan går du så fram?

Her er syv steg for et godt medieinnsalg

1. Gjør research på hvem i redaksjonen som kan være interessert i temaet du skal ta opp. Ikke gjør tabben med å ringe en politisk journalist om en sak som hører hjemme i kulturseksjonen. Det er ikke farlig å ringe en redaktør/vaktsjef/tipstelefonen og spørre hvem det er lurt å ta kontakt med.

2. Etabler kontakt på e-post dagen før og si at du ringer i morgen etter morgenmøtet i redaksjonen. Legg ved et faktaark og innspill på vinklinger som kan passe inn i det aktuelle mediet. Ikke skriv ferdig saken for journalisten - det liker de færreste. Og du: Ikke glem nyhetskriteriene.

3. Når du ringer dagen etter, så vet du allerede at journalisten kan være interessert i saken - og nå kommer innsalget: Sørg for at saken holder mål. Det verste vi journalister vet er at saken overselges. Da kan jeg garantere at både du og merkevaren mister troverdighet i redaksjonen.

4. Vit at journalister har det travelt. Mange skal levere flere saker samme dag - og det holder ikke å lempe over et stort sakskompleks og håpe på at redaksjonen vil bruke enormt med tid og krefter på å gå gjennom materialet. Hold det enkelt, spisset og tydelig.

5. Sørg for at kildene som skal skyves fram er medietrent, skjønner at de må levere skarpe budskap - og stille opp på bilder. Og vit at journalistene kan stille mange andre spørsmål enn kun det lille du vil ha presentert. Skal du inn i spaltene, så må du være forberedt på at artikkelen kan vinkles annerledes enn du ønsket. Det må du faktisk tåle.

6. Ikke bruk en evighet på sitatsjekken. Journalisten forstår at du vil kontrollere sitater, men er du lur, så spør når saken kan være ferdig - og si at du er klar til å gå gjennom sitatene umiddelbart. Dette elsker journalister - og gir deg en stjerne i boka til neste gang.

7. Del saken i alle kanaler. Medier lever av klikk, abonnementssalg og engasjement. Hvis du deler saken i sosiale medier, så kan det bety at artikkelen oppnår bedre resultater i redaksjonen. Plutselig er temaet ditt verdt å skrive mer om.

Powered by Labrador CMS