Lokalavisen: – Sliter med å få ansatte i Molde kommune i tale
Der Molde kommune mener de har en åpenhetsstrategi, mener lokalavisen at kommunen fortsatt har mye å gå på.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er positivt at Molde kommune har en kommunikasjonsplan som vektlegger åpenhet. Vårt inntrykk er at graden av åpenhet varierer veldig, sier ansvarlig redaktør i Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Welde, til KOM24.
– Sliter med å få kommunalt ansatte i tale
Som KOM24 skriver i dag har Molde kommune hatt en usedvanlig åpen strategi siden 2015, hvor det bare skal være for presse og andre å ta kontakt med ansatte i kommunen. Redaktør Welde sier at det er et bra første steg å ha en plan på plass, men så gjelder det å gjøre den kjent i organisasjonen og å følge den opp i den daglige kontakten med presse og innbyggere.
– Vi opplever at det til tider kan være vanskelig å få folk i tale, og at det ofte henvises til andre personer høyere i organisasjonen dersom vi tar direkte kontakt. I perioder har vi slitt med å få kommunalt ansatte i tale, dette gjelder også sentralt plasserte enhetsledere, sier Welde.
I kommunikasjonsplanen til Molde kommer det fram at « Molde kommune skal ikke frykte negative presseoppslag. Nedskjæringer, omstillinger og andre tiltak som kan oppleves ubehagelig, er en del av den kommunale driften».
Kommunikasjonssjef i Molde kommune, Hilde Johansen, sier til KOM24 at det er helt naturlig for de å være åpne og at de ikke skal gjemme bort utfordringene. Der mener lokalavisen at kommunen har et stykke igjen frem til målet.
– Ville vært positivt for oss
– Som lokalavis for regionen jobber vi mye med kommunale saker. Dersom punktene du viser til i større grad hadde blitt fulgt ville dette vært positivt for oss i arbeidshverdagen, sier han til KOM24.
Welde har vært redaktør i avisen siden 2008 og kjenner kommunen godt. En av de tingene han reagerer mest på i Molde kommunes kontakt med lokalpressen på er det han opplever som en svært streng bruk av sitatsjekk.
– Denne praksisen er tidkrevende, og det er ulike forventninger til hva dette innebærer i organisasjonen, sier han.