Start med et smell
– Skal du stå på scenen etter pandemien, må du levere enda bedre enn før, sier Talerlisten-sjef Nils Apeland. Han har tre klare råd til kommunikatører i 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med over 600 foredragsholdere i stallen, er Talerlisten en av landets ledende leverandører til konferanser, kurs og seminarer. De ble rammet hardt da landet stengte ned i mars.
- Se video lenger ned i saken.
- Vi opplevde en stor nedgang da pandemien kom, men jeg kom meg raskt ut av «sjokkfasen» og over i «omstillingsfasen», forteller gründer og daglig leder Nils Apeland.
- Kun 18 dager etter 12. mars hadde vi 400 betalende deltakere på Karantenekonferansen, en digital konferanse med åtte foredrag.
I 2020 har de fleste foredragene vært digitale, mens noen få har været hybrid-arrangementer med noen få fysisk til stede i salen og et større publikum digitalt.
Omsetningen endte på halvparten av det som opprinnelig var budsjettert, men Apeland mener likevel at de har klart seg brukbart.
Et av tiltakene var å lage boken «Talertekster» med tekster fra et utvalg av foredragsholderne. Boken kom ut i august, og hele opplaget på 200 eksemplarer ble revet bort.
– Det er kanskje ikke noe litterært høyverdig verk, men det ble en oppgave som mange arbeidsledige talere brukte tid på. Jeg ser på det som en slags dagbok fra pandemien, forteller Apeland. Tekstene fra boken er nå en god kilde til faglig innhold i Talerlistens sosiale medier.
Mer krevende å levere digitalt
- Mange tror at det er enklere å levere et foredrag digitalt, men faktum er at det er motsatt. Det krever mye mer av foredragsholderen å levere et godt foredrag digitalt.
Digitale foredrag er ofte 20 eller 30 minutter lange, i stedet for 45 eller 60 minutter som fysiske foredrag ofte er. Det krever en stor omstilling for foredragsholderen å levere et godt foredrag, med like mye energi, på så kort tid.
- Kundene får det samme produktet som før, men i et mer kompakt format og uten fysisk tilstedeværelse. Tilbakemeldingene vi får viser at de stort sett er veldig fornøyde.
Apeland tror det fortsatt vil bli mange digitale foredrag når pandemien er over. De som har medarbeidere over hele landet vil oftere velge digitale foredrag, fremfor å fly de ansatte inn til samme sted. Til gjengjeld mener han at bedriftene kommer til til å legge mer penger i noen få fysiske arrangementer.
- På de virkelig gode møtene, der hvor hele firmaet samles, vil det bli bedre mat, bedre vin, bedre foredrag, underholdning og opplevelser, spår han.
Tre tips for 2021
Apeland mener at det vil stilles større krav til de som skal stå på en scene etter pandemien. Han har tre tips til foredragsholdere og kommunikatører i 2021:
- Start med et smell! Tenk på en champagneflaske: Den åpner med et smell, og så renner det ut godt innhold. Sånn bør det være med ditt foredrag også. Slutt med slappe 10-15 minutters innledninger. Gå rett på de gode poengene.
- Mindre fakta, mer følelser. Det er for mye fakta i de fleste presentasjoner i dag. Folk faller av, og glemmer det meste. Men hvis du bruker historier, eksempler og språkbilder - slik at følelsene aktiveres - da husker vi bedre. Dette er belagt i hjerneforskning.
- Det siste handler om visualisering. Hjernen vår tenker i bilder, så du bør snakke mer til hjernens kinosal, så det settes i gang små filmer der oppe. Da vil publikum huske det du sier bedre. Tenk på folkeeventyrene eller historiene om Jesus. Vi husker dem, fordi vi har bilder av dem i hodet.
Han avslutter med en spådom om at foredrag i fremtiden vil bli kortere.
– Jeg tror de fleste innlegg i fremtiden blir heller 20 og 30 minutter, enn 40 eller 60 minutter. Kort er godt!