Social Media Days:
Facebook-Norge: Disse bedriftene vil lykkes fremover
Nina K. Hareide-Larsen deler noen tips under Social Media Days 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(THE HUB, OSLO): Client Partner Nina Hareide-Larsen i Facebook Norge åpnet Social Media Days 2021 med et foredrag om hvilke muligheter Facebook kan gi annonsører.
– For dere som skal drive business er det viktig å ha koll på faktene, innleder hun og refererer til Ipsos SoMe-tracker som viser at både Instagram og Facebook er noen av landets største sosiale medier, sier Hareide-Larsen fra scenen.
I jobben for Facebook er Hareide-Larsen strategisk rådgiver for de største selskapene og annonsørene i Norge når det kommer til hvordan bruke Facebooks plattform til å nå sitt fulle potensiale både i markedsføring og digitalisering.
For hva er det egentlig som gjør at vi liker disse plattformene så godt?
I følge Hareide-Larsen handler det om det hun beskriver som prediksjonens kraft.
– Disse plattformene gir deg mer av det du liker og innhold du bryr deg om. Det handler om å vise folk noe de ikke visste fantes, og gjøre flere oppmerksomme på ting de ikke vet at de vil ha.
Viktig oppgave
– Har du noen gang opplevd å få en annonse i din feed for et produkt som er helt perfekt for deg, men som du kanskje ikke visste at du ønsket deg?, spør Hareide-Larsen, og legger til:
– Forbrukerne i dag forventer i langt større grad enn tidligere at produkter og tjenester finner dem, heller enn at det er deres oppgave å finne noe de har lyst på. Så når forbrukerne sjeldnere går i fysisk butikk for eksempel, eller vi sjeldnere enn før åpnet tilbudsaviser, eller tar en tur på shoppingsenteret bare for å kikke - så har dere en kjempe viktig oppgave, sier hun og legger til:
– Nemlig å tette det eksponeringsgapet som oppstår når folk ikke lenger ser produktene og tjenestene dine på samme måte som de gjorde før.
I praksis betyr dette at annonsørene nå må nå flere gjennom digital markedsføring.
Endret forbrukerreise
For måten forbrukerne handler på har endret seg radikalt.
– Nå, særlig på våre plattformer, ser vi at mange nesten er i konstant modus for å konvertere, for å kjøpe noe, når du får noe som er relevant for deg.
Og det er dette annonsørene må utnytte til det fulle, mener hun.
– De bedriftene som lykkes fremover de innser at den forbrukerreisen vi har vært vant til å tenke på tidligere, er ikke sånn som den var. Den starter kanskje lenge før vi har trodd, og dere kan starte den ved å gi folk innhold i sine feeder og vise dem produkter og tjenester som de kanskje ikke var oppmerksomme på at fantes.
For å lykkes med dette mener hun det er viktig at annonsørene tar utgangspunkt i hvordan forbrukerne faktisk oppfører seg når de bruker Facebook og Instagram.
Bevegelige bilder
– Det første og viktigste man ser på er det kreative, sier hun og refererer til viktigheten av bevegelige bilder.
– Bevegelige bilder er det vi vet at som oftest gir størst effekt. Stillbilder funker bra, men en bra laget video stopper oppmerksomheten i større grad.
Hun legger også til at forbrukerne ofte legger merke til «posteteksten» som ligger ved innholdet.
– Det tredje vi ser på er hvem som har postet innholdet. Her kan det allerede ha gått så mange sekunder at ikke alle får med seg hvem som er avsender, derfor er det ekstremt viktig at hovedbudskapet - og hvem det er som snakker - er synlig i det kreative innholdet.
Det aller siste folk er interessert i, selv om det kanskje er det Facebook var mest kjent for for mange år siden, er likes og kommentarer, deler hun.
– Det er ikke folk spesielt opptatt av. Det er en veldig liten del av forbrukerne, sammenlignet med totalen, som driver å åpner kommentarfeltet for å se eller som har lyst til å trykke liker på fremmede annonser og så videre.