Flere sponsorer dropper OL-relaterte annonser i Tokyo
Sier de gjør det av respekt for japanske forbrukere.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Toyota dropper olympisk TV-reklame i Japan, i respekt for lekenes upopularitet blant japanske forbrukere. Det kunngjorde kommunikasjonssjef i selskapet Jun Nagata til Kyodo News.
Toyota vil fortsatt støtte utøverne på andre måter, og vil blant annet levere 3340 elektriske kjøretøy som benyttes i transport. Det er 360 færre biler enn det som originalt var planlagt, fordi det bare er et fåtall av publikum som slipper inn.
Bilprodusenten vil heller ikke promotere egen merkevare med OL-relaterte annonser under lekene, men OL-annonsene på TV vil fortsatt bli sendt i andre land.
Før pandemien ble Tokyo OL 2020 sett på som en fin mulighet til å fremme flere japanske merkevarer. Men at OL i det hele tatt arrangeres skaper splid i befolkningen - som frykter at smitten vil øke betydelig som følge av arrangementet.
Toyota har vært olympisk partner siden 2015, og har en kontrakt frem til 2024. Det antas at denne avtalen har en verdi på mer enn 100 milliarder Yen, selv om et eksakt beløp aldri har blitt oppgitt.
Det meldes også at andre japanske selskaper følger i Toyotas spor. Sponsorene Fujitsu, NEC og Nippon Telegraph ønsker ikke å sende selskapets representanter til Tokyo-lekene.
Også sponsorer som Panasonic, Nippon Life Insurance, Sumitomi Mitsiu Financial Group, Meji Holdings og Asahi Group, har trukket sine representanter.