Publicis Kitchen kan vinne i Cannes for deres jobb for FN.
Publicis Kitchen kan vinne i Cannes for deres jobb for FN.

Publicis Kitchen sikrer seg shortlist i Cannes

På søndag kom det hele shortlists i hele elleve konkurranser. Publicis Kitchen er eneste norske bidrag på listen.

Publisert Sist oppdatert

Selv om norske byråer har det tøft, er det fortsatt aktivitet i bransjen

I år er det sendt inn hele 26 753 bidrag til Cannes fra hele verden og på lørdag ble det kjent at Pol og TRY hadde sikret seg til sammen fem nominasjoneer. 

På søndag fikk og Publicis Kitchen sin shortlistplass.

Den fikk de for den nye logoen til FN.

– Dette er veldigt stas, det er en nydelig ting å våkne til, sier Ktichen-leder Odd Rune Farsund til KOM24.

I utgangspunktet sender ikke byrået ned andre folk til Cannes en kreatørparet som skal til Young Lions, Publicis Starcom-duoen Anna Gamme og Andrea Hopen. 

Nå revurderer de.

– Når du har fått shortlist, så skal du til Cannes, sier han. 

Utgangsøunktet for jobben er at FN-logoen er et verdenskart. Men global oppvarming og havstining vil gjøre at verdenskartet endrer seg. 

Så Kitchen-gjengen lagde en ny visuell profil som viser hvordan verdenskartet ser ut om man ikke når målet i forhold til temperaturstigning. 

De lagde en full visuell profil med manualer og alt. 

– Dette er logoen en helst ikke vil tegne, sier han.

Logoen ble lansert på klimatoppmøtet i Dubai. 

– Her ligger det en god investering fra vår siden. Det har vært en fin ting å kunne bruke ressurser på noe folk synest er viktig og meningsfullt. Det er en deilig bekreftelse på at det er rom og plass for kreativitet, sier han.

Farsund sier at dette er en jobb de har stor tro på, særlig i internasjonale konkurranser. 

– Den har det kaliberet over seg som oftere blir lagt merke til i Cannes enn i norske konkurranser, mener han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS