
RENAS og Nucleus står bak «Verdens viktigste skattejakt»
Med kampanjen «Verdens viktigste skattejakt» vil RENAS og Nucleus inspirere folk til å resirkulere gamle mobiltelefoner og annen elektronikk.
– Elektronisk avfall er det nærmeste vi kommer en skjult skatt. I gamle mobiltelefoner og ødelagt elektronikk ligger det råmaterialer som er helt nødvendig for moderne teknologi, sier Anja Ronesen, PR- og kommunikasjonssjef i RENAS i en pressemelding.
Med kampanjen «Verdens viktigste skattejakt» ønsker RENAS å vise folk hvorfor det er så viktig å levere inn disse produktene til gjenvinning, i stedet for å kaste dem.
I samarbeid med Nucleus har RENAS utviklet konseptet som skal løfte frem et komplekst, men viktig tema, og som rommer flere uttak.
– Vi ønsket å skape en kampanje som både informerer og engasjerer. Med en tydelig historie og visuelle virkemidler håper vi å få folk til å innse verdien i det de tidligere har sett på som skrot, sier Petter Herming, seniorrådgiver i Nucleus.
Konseptet tas blant annet ut gjennom en ny film som skildrer en skattejakt, som viser seg å foregå rundt kjøkkenbordet i en vanlig familie. Elektronikk blir forvandlet til «skatter» – en enkel, men virkningsfull påminnelse om hva som ligger skjult i skuffer og skap.
Filmen kommer på TV i påsken, og er laget i samarbeid med produksjonsselskapet Heimlich (Regissør Steinar Borge) og det kreative teamet Morten Andresen og Mattis Bentzen i Hvemm.
I tillegg til filmen har de også utviklet et fysisk brettspill. Spillet viser hvordan ulike metaller og mineraler brukes i blant annet elbiler, mobiltelefoner og vindturbiner – og hvor i verden de kommer fra. Det er illustrert av tegneserieforfatter og illustratør Didrik Magnus-Andresen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no