Seks norske medaljer i Eurobest
Ingen gull til Norge i år, men stakk av med seks sølv og bronser.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I klassen Print & Publishing stakk TRY av med tre bronsemedaljer for deres kampanje for IKEA.
– Veldig kult. Det er gøy at det er i print & publishing, det er sjelden Norge gjør det bra i den gamle øvelsen, sier Lars Joachim Grimstad, kreativ leder i TRY Reklame til KOM24.
– Hva har dere gjort for å klare å hevde dere i en europeisk konkurranse?
– I all beskjedenhet har vi jo gjort det bra i Cannes Lions og Eurobest i mange år. Vi vet at vi bør helst sikte mot en til to jobber på dette nivået hvert år, men det krever mye, sier han.
– Fantastisk effekt på salget
Grimstad sier det krever en modig kunde for å gjennomføre en slik kampanje.
– Det er mye takket være IKEA som tør å kjøpe en sånn idé, sier han.
Han forteller at det var viktig for IKEA å ta tak i dette med bærekraft og gå vekk fra det å ha et inntrykk av at det bare er bruk og kast.
– Det kanskje aller kuleste med kampanjen er at det var et merkevarebyggende prosjekt, men det hadde en fantastisk effekt på salget. Den virket utrolig bra, sier han.
Grimstad sier at korona og juleinnspurt gjør at det ikke blir noen stor feiring hos dem i 2021.
– Vi får ha det til gode på nyåret, sier han.
Totalt var det 18 norske bidrag som kjempet om heder og ære i Eurobest, som av mange blir rangert som et EM i reklame og hele seks av de norske bidragene stakk av med medalje, selv om ingen av dem nådde helt til topps.
I klassen Design fikk Bold Scandinavia sin rebranding av TV 2 bronse. Det samme gjorde ANTI sin kampanje for Norges musikkhøyskole.
I klassen Industry craft fikk Bold Scandinavia sølv for rebrandingen til TV 2.
– Det er kjempegøy. Det er kjempeviktig for oss å se at vi er på track. Det betyr mye for kunden og designerne våre, sier Tine Moe Løvberg, byråleder i Bold til KOM24.
I vinter lanserte TV 2 sin nye profil som kostet kanalen 25–30 millioner kroner å gjennomføre.
– Omfattende
Flere eksperter som KOM24 snakket med hyllet den nye logoen. Blant andre Simen Grankel, kreativ leder for Dinamo Design sa at det var bra og inspirerende å se store merkevarer ta tydelige og modige valg, og tørre å gjennomføre større endringer.
Moe Løvberg sier det var en veldig stor jobb for Bold og omtrent alle designerne deres i Oslo var involvert i jobben, samt flere fra kontoret i Stockholm. I tillegg har det vært folk fra lyd og motion som har vært med samt strateger og kundeansvarlige.
– Det har vært et omfattende merkevareløft for TV 2. Vi har touchet innpå så å si alle flater for identiteten, sier hun.
Heller ikke i Bold blir det noen feiring med det første.
– Vi er nødt til å feire når vi kan være sammen igjen, vil jo også feire sammen med kunden, sier hun.