
Skulle ha gått til… bymiljøetaten? JCDecaux i bråk etter reklamestunt
Søkte om å få gjøre en ting, men endte opp med å gjøre noe annet. Kommunen er forbannet.
– Her har vi virkelig trødd skeivt og ikke gjort det vi hadde tillatelse til.
Det sier JCDecaux-sjef Gisle Holst Roness, til KOM24.
I år er det 20 år siden Specsavers så dagens lys og den første butikken var i Bergen.
I helgen som var samlet de alle sine ansatte til en storslått feiring i Vestlandets hovedstad og markedsføringsstuntene rundt feiringen har fått svært mye skryt i sosiale medier i ettertid.

På byens storstue, Grieghallen, hadde de hengt opp to store banners hvor det frekt nok sto «Velkommen til Oslo Spektrum» og foran bygget hadde en bil med deres logo kjørt utfor en stor kant, i reneste Eli Hagen-stil.
Men det er ikke bare der de satte sitt preg på byen.
På Vågsallmenningen (på andre siden av gata fra Fisketorget, for dem som ikke er lokalkjent), hadde de og søkt om å ha en båt utstilt, som skulle se ut som om den hadde kjørt rett inn i en statue av Ludvig Holberg, som har stått der i 141 år.
Det var JCDecaux som gjorde markedsføringsjobben for Specsavers og de søkte først om å sette ut en liten båt, som de fikk ja til. Deretter søkte de om å få på plass en mye større båt, noe kommunen sa blankt nei til.
Både BA og NRK har omtalt saken.

Bymiljøetaten mente at båten på over sju meter ville være altfor stor og hadde feil estetisk utforming, derfor ville de ikke tillate at den ble satt på plass.
Det stoppet likevel ikke reklamebyrået, som satte på plass båten de ikke hadde fått løyve til.
– Det var en skikkelig miss fra oss på det å se gjennom den godkjennelsen vi hadde, sier Roness.
– Men hvordan kunne dette skje?
– Det vet jeg ikke helt, det er det vi må finne ut av, hvordan dette er mulig, sier han.
– Hva tenker du om omdømmet deres etter dette, er ikke JCDecaux til å stole på?
– Selvfølgelig er vi til å stole på. Dette er en engangshendelse og vi jobber med rutinene våre, sier han og legger til:

– Det smerter, dette er ikke bra i det hele.
Han sier at de nå skal gå gjennom rutinene sine, stramme opp og sikre at de har flere folk inne på prosjekt og gjennomføring.
KOM24 har og stilt flere spørsmål til Specsavers og har fått en e-post med svar fra Phillip Reiler, som er PR manager i Specsavers.
– Vi skal evaluere markedsaktivitetene, inkludert båtstuntet, sammen med JCDecaux. Ellers har vi vært i den tro at alle nødvendige tillatelser har vært i orden. Vi henviser for øvrig til JCDecaux, skriver han.
BA har snakket med en rekke politikere i byen som reagerer kraftig og mener at dette stuntet bør få konsekvenser.
Avdelingsleder Arvid Heggestad i bypatruljeavdelingen i Bergen kommunes bymiljøetat sier til NRK at det er ugreitt at JCDecaux ikke forholder seg til det de har fått tillatelse til. Men det vanker ikke noen mer straff på byrået.
– Det finnes ikke noe bøteregime for hendelser som dette.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no