Slik skal regjeringen kutte i bruken av kommunikasjonsbransjen
Skal kutte 40 millioner kroner i 2022.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Som det ble solid omtalt i oktober, har Trygve Slagsvold Vedum fått gjennomslag i regjeringsforhandlingene for å kutte i bruken av kommunikasjonstjenester fra eksterne byråer.
– Det har kommet helt ut av kontroll hvordan den bransjen bare vokser og vokser, sa Vedum til VG.
Mandag ble den rød-grønne regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet lagt fram og der kommer det fram at de vil kutte 40 millioner kroner gjennom å kutte i regjeringens innkjøp av eksterne tjenester .
Disse må kutte
Virksomhet | Kutt i millioner |
Utdanningsdirektoratet | 1,2 |
Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) | 4,3 |
OsloMet - storbyuniversitetet | 2,6 |
Universitetet i Bergen | 1,1 |
Høgskulen på Vestlandet | 0,9 |
Norges forskningsråd | 2,1 |
Politi- og lensmannsetaten | 1 |
Digitaliseringsdirektoratet | 1,7 |
Arbeids- og velferdsetaten | 1,3 |
Helsedirektoratet | 1,5 |
Folkehelseinstituttet | 1,7 |
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | 1,6 |
Landbruksdirektoratet | 1,6 |
Statens vegvesen | 2,5 |
Tolletaten | 3,4 |
Skatteetaten | 4,3 |
Forsvarets forskningsinstitutt | 1,2 |
Forsvaret | 3,5 |
Forsvarsmateriell | 1,2 |
Oljedirektoratet | 1,3 |
Sum | 40 |
I 2020 kjøpte staten konsulenttjenester til blant annet organisasjonsutvikling og kommunikasjonsrådgivning for 657 millioner kroner.
Til sammen foreslår regjeringen nå en reduksjon på 40 millioner kroner i bevilgningene til de 20 statlige virksomhetene som har brukt mest på kommunikasjons- og informasjonsrådgivning, kjøp av rådgivningstjenester til organisasjonsutvikling, rekruttering og lignende, og kjøp av tjenester til design, språkvask, visuell profil og lignende.
Statsregnskapet har ikke data som viser konsulentbruk avgrenset til kommunikasjonsbransjen.
I deres forslag skriver regjeringen at «Regjeringen arbeider med nærmere retningslinjer for virksomhetenes kjøp av tjenester fra konsulentbransjen. Virksomhetsledere må være bevisste på når det er hensiktsmessig å kjøpe konsulenttjenester fremfor å bygge opp kompetanse i egen organisasjon.»
Det var Kampanje som omtalte regjeringens kutt først.