Tidligere Anorak-topp Torgeir Vierdal lanserer nytt selskap i London
Lanserer den neste generasjons konsulentselskap.
Det siste året har Vierdal gått arbeidsledig hjemme, etter at han sluttet i Anorak, da selskapet ville ha endring i ledelsen.
– NOA hadde et ønske om nye perspektiver. Jeg var den lederen som hadde sittet lengst av alle lederne i NOA. De ville jeg skulle ha annen rolle i NOA, eller starte noe annet, det hadde ikke jeg lyst til, og gjennom en endring i stillingsbeskrivelsen, så fikk jeg en mulighet til å tre ut av det, sier Vierdal til KOM24.
Det medførte og at han ikke kunne jobbe på ett år.
Han beskriver karantenetiden som veldig spesiell.
– Det er fint å ha masse tid i en måned eller to, men så blir man rastløs. Det å ha karantene ett år var utfordrende. All respekt for de som ikke har noe å gå til hver dag, sier han.
Men selv om han ikke fikk jobbe, kunne han bruke tida på å planlegge det han nå skal gjøre på.
Og svaret på det er å drive et konsulentselskap fra London.
– For 20 år siden jobbet jeg en del internasjonalt og ble kjent med en del folk og da jeg sluttet i Anorak knyttet vi kontakt igjen. I mellomtiden hadde alle gjort sin karriere forskjellige steder i verden og etter litt diskusjon endte vi opp med å finne ut at det var bedre å gjøre noe nytt og satse sammen enn hver for oss, sier han.
Han går sammen med gründere og byråsjefer, Karina Parker og Daniela Barrera i etableringen av det de kaller for den neste generasjons konsulentselskapet, Nourish Global.
Konsulentselskapet skal ha hovedkontor i London med avdelinger i Oslo og Singapore. I tillegg knyter de til seg andre konsulenter.
De er allerede 18 ansatte og har i tillegg knyttet til seg en rekke konsulenter.
På kundelisten har de allerede selskaper som Google, Wagamama og Campari.
Det de skal jobbe med i det nye selskapet er en ny type strategi for vekst, innovasjon og kulturforandring.
Deres tjenestesøyler er strategi, innovasjon og kulturforandring på tvers av sektorer og markeder, brukt på virksomheter, merkevarer, produkter, tjenester og opplevelsesgjenoppfinning.
Vierdal mender det er tre element som skal til for å etablere et nytt selskap.
– På et visst nivå må du være naiv. Hvis du visste om alle utfordringene og hindringene fra starten av, er sjansene store for at du ikke ville ha gjort det i utgangspunktet. Dessuten kommer det til å ta lengre tid enn du forventet. Hvis det går raskere, betyr det bare at du ikke har satt ambisjonene høyt nok. Og til slutt; hvis det var enkelt, kunne alle gjøre det, skriver han i pressemeldingen.
Hovedkontoret er i London og tanken er at Vierdal skal bruke halve tiden sin i den engelske storbyen.
Der har man kontortid tirsdag og torsdag, da samles hele teamet. Resten av tiden jobber man fra der man vil og man samles digitalt.
Foreløpig er han aleine i Norge, men ambisjonen er vekst her og.
Det var aldri aktuelt å etablere seg i Norge med hovedkontor her.
– Det er ikke de beste forutsetningene for å starte denne typen selskap i Norge for tiden, derfor valgte vi å starte i London, sier han.