Har kunder fra Flisa til Shanghai – Nå skal AspireGruppen ta opp kampen med Oslo-byråene
AspireGruppen på Hamar satser stort på framtiden. Et nybygg til en halv milliard skal løfte dem ytterligere.
(Hamar):– AspireGruppen er et resultat av satsingen vi mener vi må ta skal vi være konkurransedyktige.
Det sier Magne Nordgård, konsernsjef i KildeGruppen på Hamar.
Kilde er det nye navnet til gamle Hamar Media og KildeGruppen teller cirka 150 årsverk med en årlig omsetning på rundt 300 millioner kroner, fordelt på virksomhetsområdene nyhetsformidling og kommunikasjon.
Var ikke troverdige
Kommunikasjonsdelen er samlet under navnet AspireGruppen og består av innholdsbyrået Fortell, Anti Hamar, Spire Kommunikasjon og Flisa Trykkeri.
Skiltet på veggen som viste at det nye navnet nå var offisielt kom på plass så seint som tirsdag i forrige uke.
Navneendringen er en del av en større prosess som har tatt konsernet flere år. De brukte blant annet et halvt år bare i innsiktsfasen.
– Vi brukte tid på å snakke med ansatte, kunder, ikke-kunder, digitale profeter, bransjen og fikk et bredt grunnlag for å jobbe videre ut fra, sier han.
En av de tydeligste tilbakemeldingene de fikk var at de var ikke troverdige.
– Vi fikk passet påskrevet når vi snakket med eksisterende og ikke-eksisterende kunder. Vi var ikke kredible når vi sa vi var Hamar media og at vi var gode på alt det de trengte. De trodde ikke på det rett og slett, innrømmer konsernsjefen.
Nedadgående kurve for kommunikasjon
De har drevet med kommunikasjon siden tidlig på 90-tallet på Hamar. Strategiprosessen deres landet på at de måtte utvikle et mer bærekraftig og balansert konsern og de så at kommunikasjon er noe vi har historikk på og at det var et markedspotensial der om de rigget det riktig.
Men de siste årene har både kommunikasjon og mediedelen opplevd nedgang og de innså at de var kommet til et veiskille.
Et alternativ var å droppe kommunikasjonsdelen.
– Vi hadde en reell diskusjon på dette. Skal vi holde på med dette så må vi være konkurransedyktige, vi kan ikke sitte og se på at pilene peker i feil retning. Så enten måtte vi revitalisere hele satsinga på kommunikasjon, ellers måtte vi finne på noe annet, sier Stian Nilsen, direktør innovasjon og forretningsutvikling.
– Hvor nært var dere å droppe alt som har med kommunikasjon å gjøre?
– Vi var jo i den strategiprosessen der vi ville utforske alle scenarioene og det var også et scenario, helt klart, bekrefter konsernsjef Nordgård.
Blant tingene de har gjort er å selge unna eiendommer, slik at de fikk revitalisert kommunikasjonssatsingen.
Per i dag er kommunikasjonsbiten like stor som pressedelen i konsernet, men man regner med at i løpet av kort tid vil man være størst innen kommunikasjon og markedsføring.
– Om vi lykkes der og gjør ting riktig, så tenker jeg det fort kan gå ganske mye forbi nyhetsformidling. men det er ikke et mål i seg selv, det er mer det å lykkes med det vi driver med, sier Nilsen.
En av tankene bak AspireGruppen var at man så en mulighet for å ta en regional posisjon. Det var allerede en rekke ulike selskaper som drev med lignende tjenester hver for seg på Innlandet.
– Vi trodde at i den jungelen av tilbud var det mulig å ta en regional posisjon. Det har vi fått til i 2022, så nå begynner neste steg, sier han.
Vil hente kunder i Oslo
Det steget inkluderer å sikre seg markedsandeler i Oslo.
– Vi har bygget et rigg som er for stort til å bare tenke regionalt marked, mener Nordgård.
De har ikke planer om å etablere seg i hovedstaden med eget kontor, men jobber likevel med å sikre seg kunder der.
– Vi må være så ydmyke og si at vi har stått i store anbudskonkurranser med de største Oslofirmaene og vi har også vunnet. Men vi har ikke hatt målrettet skyts mot Oslo, sier han.
Flisa Trykkeri har allerede flesteparten av kundene sine i hovedstaden og Anti Hamar har en rekke kunder der i tillegg til i utlandet.
En naturlig ting i et konsern er samarbeid. Nå skal de bruke de neste årene på å finne de rette områdene å samarbeide på.
– Vi skal bruke ett par år på det. Så skal vi se på merkevarer og hvem vi løfter fram i ulike settinger, sier Nilsen.
Nye merkevarer kommer det også til å komme inn.
Nordgård varsler og at de kommer til å gå inn i flere eierskapsstrukturer for å utvikle AspireGruppen framover.
En annen av måtene de skal lykkes på i framtiden er ved å bygge nye lokaler til seg selv. De jobber med planer om å rive fire bygårder for så å bygge opp hele kvartalet på nytt, en investering på nærmere en halv milliard kroner.
Skal dyrke siloene
– Det er nødvendig for å lykkes, mener Nordgård, som og kaller det vinn-vinn for hele Hamar-regionen.
Alle enhetene deres vil være representert i det nye bygget når det står klart i 2025/2026. Fram til da skal de jobbe med å finne ut hvordan de kan hente mest mulig synergier ut av de ulike selskapene i konsernet.
– Det er noe av essensen i AspireGruppen, i hvordan vi kan dyrke siloene, disiplinene, merkevarene, faget, så vi får faglig gode nok utfordringer for folk. Men også hvordan vi kan sy dette sammen med data, teknologi, innsikt, både i AspireGruppen, men også på tvers gjennom hele media og kommunikasjonshuset, sier han.
– Vil det være lettere å bygge dette laget når alle sammen kommer på en plass?
– Det er ja og nei. i 2023 så tenker jeg man skal kunne bygge det laget hvor man er nesten, men det er klart at det er klart at det blir mer synlig og tydelig i bybildet her og det er lettere å møtes fysisk. det vil kunne hjelpe. men sånn vi er rigget nå, vi klarer å bygge laget på hver vår plass, sier Ingrid Løken Thorsrud, direktør i AspireGruppen.