Emilie skal bygge opp Lyko på TikTok
Landet drømmejobben på julaften: – Det er både skummelt og veldig gøy.
Like før jul i fjor kunne markedssjef i Lyko Norge, Aleksandra Dybdal Holthe, avsløre at skjønnhets giganten forberedte seg for sin TikTok-debut. Det eneste Lyko manglet var riktig person til satsingen – i rollen som Social Media Manager & Content Creator.
Dybdal Holthe og Lyko jobbet effektivt – og på selveste julaften kunne markedssjefen tilby Emilie Johansen fast jobb i stillingen.
– Vi fikk verdens beste julegave ved at Emilie takket ja til stillingen, sier Dybdal Holthe til KOM24.
Og forteller at søknaden til Johansen, skilte seg tydelig ut.
– Hun skrev ikke bare en søknad – hun ga oss en kreativ presentasjon og viste oss rett og slett hvordan hun ville jobbe med innhold i rollen. Vi håpet at den rette personen skulle dukke opp – og det gjorde hun, sier Dybdal Holthe, godt fornøyd.
Johansen kommer sist fra rollen som markedsansvarlig i Kör Trafikkskole, og før det jobbet hun i Wolt som Restaurant Associate. Som Social Media Manager & Content Creator, skal hun først og fremst prioritere Lykos Instagram- og TikTok-profiler.
– Jeg gleder meg veldig til å komme i gang, fordi det er så uendelig mange muligheter til å være kreativ i denne rollen, sier Johansen til KOM24.
Fra Instagram til TikTok
I tiden fremover skal hun prøve og feile seg fram til kreativt innhold, for å blant annet finne Lykos stemme på TikTok.
– Det er både skummelt og veldig gøy å få lov til å begynne TikTok-eventyret for Lyko helt fra bunnen av. Vi har masse relevant kompetanse blant de ansatte i Lyko, og mange gode ambassadører knyttet til kjeden, så selv om vi er nye på TikTok, har vi allerede et godt utgangspunkt for å lage engasjerende innhold.
Derfor har hun bare gode nerver.
– Dette er en rolle Lyko har «ventet» på – så det er helt klart forventninger til rollen, men jeg har fått frie tøyler og vil forme rollen underveis. Men én ting er sikkert - og det er at dette er drømmejobben.
I oktober i fjor, opprettet Lyko Instagram-kontoen @lykonorge, og deler alt innen skjønnhet, nye produkter og tips, med sine 30,000 følgere.
– Det jeg liker er at kontoen ikke er jålete, men har en personlig look. Og det tror jeg er noe å ta med videre til TikTok. Vi vil finne en god balanse mellom produktfokus, nyttige tips og å få frem andre sider av bedriften. Jeg tror for eksempel at litt «behind the scenes» fra lageret og butikken man vanligvis ikke ser som kunde – kan slå an.
– Det viktigste blir nok å lage variert innhold og holde en høy frekvens på postingen.
Men det betyr ikke kvantitet fremfor kvalitet.
– Det handler om å prøve for å finne ut hva som fungerer for å se hva som engasjerer. Jeg tror det er viktig å huske at innholdet ikke behøver å være perfekt før det postes, men vi skal selvfølgelig ikke kaste ut innhold helt ukritisk bare for å poste noe.
Inkluderende innhold
Nå jobbes det med sosiale medier-strategien for alle plattformene.
– Igjen handler det om å finne ut hva som fungerer best for oss, så nå om dagen bruker jeg mye tid på research for å lære, hente inspirasjon og oppdage nye trender. TikTok er en plattform mange bruker for å søke etter beautyprodukter, så der har vi jo åpenbart et godt utgangspunkt, men vi vil finne ut hvordan vi skal bruke plattformen for å engasjere utover dette også.
Johansen har en klar mening om hva slags innhold hun vil satse på.
– Innholdet vårt skal være inkluderende og inspirerende, og utstråle vårt fokus på at skjønnhet skal være gøy! Lyko er en leken merkevare som tilbyr et stort utvalg produkter innen skjønnhet, men også innen trening, livsstil og velvære – og det tror jeg blir viktig å få fram i innholdet vårt. Vi ønsker å engasjere bredt og vise mangfold på en personlig og ujålete måte.