PÅSKEPRATEN:
Lene finner påskeroen i regnet med brettspill, quiz, britisk krim og noen større matlagingsprosjekter
–Vi har ikke hatt noen faste påsketradisjoner – vi har vært like mye utenlands som på fjellet og i byen, og bypåske i Bergen pleier å være riktig så fint.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har stilt fem spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det daglig leder i Mannheimer, Lene Bergmann, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Vi følger anbefalingene og holder oss i ro, så da blir det bypåske i vakre Bergen by. Vi har ikke hatt noen faste påsketradisjoner – vi har vært like mye utenlands som på fjellet og i byen, og bypåske i Bergen pleier å være riktig så fint. Jeg finner påskeroen i regnet med brettspill, quiz, britisk krim og noen større matlagingsprosjekter.
– Hvilke medier/serier/podkaster/innhold vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
– Alexander McQueens serie «Small Axe» er et filmatisk mesterverk med et helt fantastisk soundtrack.«Den tynne blå linjen» (som for eksempel viser hvordan sosiale medier påvirker politiarbeid) var bra for sjela. Passer godt til å binge! Om man vil ha en drøy sosialrealistisk motvekt til påskekrimmen så har HBO lagt ut alle sesongene av favorittserien min, «This is England». Den utrolig nervepirrende podkasten «Girl Taken» fra BBC belyser flyktningkrisen i verden akkurat nå. Og om man skal ta med seg noe faglig inn i påsken så er jeg helt avhengig av podkaster som «Tut og mediekjør» og Kommunikasjonsforeningens «Kommunikasjonspodden».
– Tine har fått kjeft etter at de i år har valgt å droppe påskekrimmen på melkekartongen, til fordel for et digitalt påskeunivers. Hva tenker du om det?
– Kudos til Tine for å prøve noe nytt! Men det er jo alltid vanskelig og vemodig når tradisjoner brytes, så jeg forstår at det ble reaksjoner. Det er en kjempeutfordring å skulle lage helt nye tradisjoner. Når den analoge «melkekrimmen» har hatt fast plass på frokostbordet i de fleste hjem i alle år, så er jo det en helt unik posisjon å ha, sett fra et merkevareperspektiv, det føles kanskje merkelig at de vil gi den fra seg? Det blir uansett spennende å se om Tine klarer å konkurrere mot TikTok, Snapchat, chat og Instagram når man først har tatt fram telefonen for å utforske Tines digitale univers – her er det jo ganske heftig konkurranse.
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Det som har vært desidert morsomst i min jobb er å bli det laget vi ble for litt over to år siden i Mannheimer. Det å få lov til å skru sammen det nye Mannheimer, med forskjellige personligheter og ulike faglige styrker til et velsmurt kommunikasjonslag har vært utrolig moro! Å bygge en god intern firmakultur er noe av det viktigste, men også absolutt gøyeste jeg gjør som leder.
– Hvordan blir resten av kommunikasjonsåret?
– Jeg tror at kravet til tydelig kommunikasjon på samfunnsnivå vil prege resten av kommunikasjonsåret: Vi må jobbe enda hardere for å få ut tydelig informasjon som alle forstår, og for å minske usikkerhet og bekymring. I tillegg er motivasjon og engasjement nøkkelord. «Zoom fatigue» er et reelt problem, og her må vi stadig tenke nytt for å være sikre på at vi får med oss alle, både internt i organisasjonen og i den eksterne kommunikasjonen.