
Har over 100 ansatte – men har ingen egen HR-funksjon
Lar økonomiavdelingen også jobbe med HR.
Den siste tiden har det stormet rundt Apriil-konsernet i Bergen.
I fjor høst ble det kjent at en rekke medarbeiedere hadde forlatt byrået på kort tid og at byrålederen var sykemeldt. I vinter ble årsaken til det kjent, nemlig at byråleder Susanne Svendsen og Apriil-sjef Erik Samsonsen hadde røket uklar. Konflikten mellom dem ble ettehvert så kraftig at Svendsen ble avskjediget fra jobben sin rett før jul.
Nå tar hun dem til retten for å få jobben sin igjen.
Samsonsen er den tredje Apriil-sjefen siden oppstarten i 2020.
– Trenger støttefunksjon
KOM24 har de siste månedene gjennomført en rekke kildesamtaler og en av tingene det blir pekt på er at selskapet ikke har noen som jobber med HR.
Selskapet har over 100 ansatte og kontorer i Bergen, Oslo og Stavanger
HR er et fagfelt om hvordan ivareta og utvikle virksomhetens ansatte.
Den første lederen i Apriil var Magnar Øyhovden.
Det var ingen HR-funksjon i byrået da han begynte og Øyhovden bekrefter at han tok initiativ for å få på plass en HR-ressurs.
– Det var en del av det å hjelpe de daglige lederene i selskapene, da var HR en naturlig del av det. Apriil var et selskap i vekst, da er det naturlig at man på et eller annet tidspunkt trenger en støttefunksjon, sier han.
Øyhovden sier at han diskuterte med Grønnevik om de hadde råd til det og landet på at det hadde de.
Sommeren 2021 ble en HR-direktør ansatt, men etter bare litt over ett år ble stillingen avviklet. Det var noen måneder etter Øyhovden sluttet i selskapet.
– Hva tenker du om at man ikke har en HR-funksjon i dag?
– Det ble jo gjort en del strukturelt mens jegv ar der og vi gav de daglige lederne verktøy for å håndtere det, sier han og legger til at han ikke har snakket med Grønnevik om situasjonen som har oppstått i selskapet den siste tiden.
– Men nå er du i Fjordkraft, kunne du ha vært uten HR-ansatte der?

– Det er en helt annen struktur. Men alle ledere trenger støtte på en eller annen måte, sier han.
Apriil-eier Ove Grønnevik bekrefter at de ikke har en egen HR-funksjon for sine 130 ansatte.
– Ledelse og utviklingsansvaret ligger hos daglig leder i det enkelte selskap. Utover dette gir vår økonomiavdeling HR-støtte i forhold til personaladministrasjon, skriver han i en e-post til KOM24.
– Dere hadde en periode en HR-ressurs i April, men vedkommende forsvant etter litt over ett år, hvorfor?
– Etter å ha hatt HR-støtte fra vår økonomiavdeling i mange år, ansatte vi en dedikert HR-ressurs. Da vedkommende sluttet valgte vi å gå tilbake til den opprinnelige løsningen med ansvar hos den enkelte daglig leder med HR-støtte fra økonomiavdelingen, skriver han.
KOM24 har gjort flere forsøk på å intervjue personen som hadde HR-funksjonen, men vi får til svar at vedkommende takker nei til det.
I saken med Svendsen handler deler om konflikten om et varsel som hun sendte på Apriil-sjef Erik Samsonsen.
Ble renvasket
Der blir det hevdet at hun kalt inn til et møte der hun hevder at Samsonsen kom med en rekke alvorlige anklager. Hun har tidligere sagt til KOM24 at at møtet kom overraskende og helt uforberedt på henne. Hun har siden da har vært sykemeldt med en nervesykdom som hun sier blir forverret og utløst under stress. Siden da har hun ikke vært på jobb i reklamebyrået.
Det var etter det møtet det ble sendt et varsel på Samsonsen, som endte med at Samsonsen på sin side har avvist påstandene fra Svendsen og ble renvasket av de som sjekket varselet.
– Hva er varslingsrutinene deres?
– Rutinen er at det skal varsles til styreleder i Media Bergen eller til vår CFO, der de har ansvar for den videre oppfølging. Vi ser dog at dette kunne vært bedre kommunisert til organisasjonen, skriver Grønnevik.
– Dere har vært involvert i to saker som involverer advokater i det siste. Hvordan påvirker det Apriil og kundeforholdene deres?
– Det er korrekt og selvsagt ikke hyggelig. Jeg er ikke inne i den daglige driften, men er ikke kjent med at kundeforhold er påvirket.
– Hvordan beskriver du deg selv som leder og eier?

– Det er selvsagt vanskelig for meg å svare på. Kanskje at jeg kjennetegnes med et stort engasjement og tro på kreativitet. Og det å være med å bygge virksomheter med ambisjoner som betyr noe for andre.
– Oppfordrer du de ansatte til meningsutveksling?
– Ja, selvsagt. Hvis ikke hadde det ikke vært mulig å utvikle virksomheter i vår bransje. Noe av de viktigste kjennetegn på et sterkt kreativt miljø, er at man har åpne diskusjoner hvor ulike ideer og synspunkter får bryne seg mot hverandre.
– Setter du pris på ansatte er uenige med deg?
– Jeg har jobbet i denne bransjen i 35 år. Vi hadde aldri kommet dit vi er i dag om jeg ikke hadde fått korrektiver fra våre medarbeidere underveis.
– Hva er din visjon for Apriil-konseptet?
– Å skape et av Norges ledende miljøer innen reklame og kommunikasjon. Og at dette kjennetegnes på alle lokasjonene våre i Oslo, Bergen og Stavanger.
– Er dere komet dit du hadde sett for deg da konseptet ble lansert?
– Vi lanserte Apriil midt under korona. Deretter har markedssituasjonen for bransjen blitt vanskeligere enn vi kunne forutse. Totalt sett har vi derfor ikke kommet så langt som vi hadde håpet på. Samtidig har vi bygget et fellesskap og mange ting går i riktig retning og utvikler seg bra.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no