Korporal første klasse Thomas Haraldsen og stabssersjant Fredrik Tandberg under arbeidet med Forsvarets nyeste podkast.

Her lager Forsvaret sine prisvinnende podkaster

Har lansert ny podkast og er nominert til fem priser for sin allerede eksisterende podkast. KOM24 har blitt med på innsiden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Da vi startet med den første podkasten visste vi at de historiene vi sitter på er utrolig spennende og fengende, vi har skrevet om de i tekstformat tidligere, men uansett hvor lang du lager en featuresak så følte vi at vi ikke klarte å forklare historiene så godt som de burde blitt fortalt.

Det sier stabssersjant Fredrik Tandberg ved Forsvarets Mediesenter til KOM24.

Han viser rundt i lokalene til FMS inne på Akershus festning hvor de har sine kontorer og produserer sine podkaster.

– Innmari morsomt å gjøre alt selv

De har alt podkasten Våre historier og har i høst lansert sin andre podkast, Historien om: Afghanistan. Det er en podkastserie på seks episoder som tar for seg de 20 årene som norske soldater var til stede i det krigsherjede landet. Når KOM24 er på besøk sitter de og redigerer den tredje episoden, som skal følge en soldat fra Kystjegerkommandoen, mens de norske styrkene etablerer seg nord i landet.

Ideen til podkasten kom da de ansatte Kristine Helkås Hellesland, som leder for digital kommunikasjonsavdeling ved FMS.

– Dette prosjektet kom til for det funker veldig bra med podkast, vi får mange gode tilbakemeldinger på dem. Så ønsket vi å lage et kjappere format som i litt større grad evner å ta opp i seg aktualiteter. Da lagde vi dette formatet, sier Tandberg.

De gjør alt selv. Det betyr at folk må logge, klippe og skrive manus.

– Det er innmari morsomt å gjøre alt selv, sier han.

Hans sjef, Hellesland, sier at dette i større grad kommer som en naturlig forlengelse av suksessen de har hatt med «Våre Historier». Hun sier at de skal komme med flere podkaster i fremtiden, som skal gi de større bredde.

– Alt fra aktualitet til historier og innsikt i hva Forsvaret jobber med. Vi har en unik posisjon, mener jeg, i det at vi har tilgang til noen av de mest spennende fagmiljøene i Norge i kombinasjon med sterke, spennende og unike historier. Det lover godt for satsingen vår. I tillegg rekrutterer vi nå for første gang innholdsprodusenten som skal være dedikert i lydsatsingen, sier hun og legger til;

– Med historien om Afghanistan etablerer vi et raskt og gjennomarbeidet konsept som treffer tiden og formidler Forsvarets oppgaver. Dette er den første av flere i serien i denne sjangeren.

Men hvorfor skal landets væpnede styrker ha en podkast?

– Tett mot presseetiske normer

For Tandberg er det helt naturlig.

– Det er en god arena å kommunisere til folk på. Podkast er blitt veldig populært og det vokser fortsatt. Stadig flere hører på podkast og det er et format som lar oss få fortelle historier, du kan bruke litt lengre tid, sier han.

En av fordelene med podkastformatet er at det er et format som det går an å produsere selv. De er fem stykker som jobber på teamet som lager Historien Om: De bruker mellom en og to uker på å lage hver episode med research, intervjuer og klipping.

– De mer uheldige sidene ved Forsvaret, tar dere opp de i podkastene deres og eller er det noe man hopper over?

– I begge podkastene prøver vi å legge oss på presseetiske normer, legge oss tett opp til hvordan vi ville gjort det om vi var VG eller Bergens Tidende, sier han.

– Du sier tett opp til, hva er forskjellen?

– Vi er jo på en måte på den andre siden, vi lager ikke kritisk journalistikk på oss selv. Det er ikke jobben vår. Vi ønsker å bidra til å være mest mulig åpen og mange av historiene vi forteller er noen av de mest dramatiske historiene i norsk historie. Så vi ønsker jo å bli oppfattet som genuint og at vi byr på oss selv og ikke legger skjul på noen ting. Og nå ble vi nylig nominert til fem prix radio i kategorier hvor vi konkurrerer mot de redaksjonelle podkastene i samme sjangre og det håper jeg er et uttrykk for at vi klarer å oppfattes som en podkast som ikke glorifiserer eller har lagt skjul på noen ting da, sier Tandberg.

Fem nominasjoner til Prix radio

Årets podcast

Årets faktabaserte podcast

Årets lyddesign(tittelforsvarer)

Årets podcastprogramleder

Årets innslag

I den nye podkasten møter man soldater som får lov til å fortelle om noen av de verste tingene som de har vært med på.

– Når dere blir nominert til disse prisene, føler dere at dere har oppnådd det dere var ute etter da dere startet denne satsingen?

– Det er med og kroner innsatsen. Det er ikke tvil om at det er gjevt å bli nominert til priser. Det er et uttrykk for at man har lyktes med å lage noe som er bra, det er inspirerende og morsomt, sier han.

– Unikt innblikk

– Og så er det gøy at vi som et inhouse miljø i en offentlig etat kan hevde oss i kampen mot Schibsted og NRK som har vesentlig mer ressurser bak hvert prosjekt enn hva vi har, fortsetter han.

Tandberg sier at den kommunikasjonen de lager handler også om å trekke oppmerksomheten mot Forsvaret som arbeidsplass, selv om ikke det nødvendigvis er en rekrutteringspodkast. Men han nekter ikke for at det er god imagebygging for Forsvaret.

– Her gir du befolkningen et dypere og unikt innblikk inn i hvordan det er å være soldat. Og om det bidrar til at folk som tror de har lyst til å være hos oss blir mer motivert eller sitter igjen med et bedre bilde og klarere oppfatning av hva det vil si å være spesialsoldat eller pilot eller hva det måtte snakke om er det selvfølgelig kjempebra. og det får vi tilbakemelding på at det gjør vi, sier han.

Også internt i Forsvaret får de gode tilbakemeldinger.

– Det er utelukkende positive tilbakemeldinger fra vår egen organisasjon, sier han.

Han lover allerede flere sesonger av deres nyeste podkast. Men hva temaet blir er ikke bestemt enda.

– Vi har flere aktuelle alternativer på blokken, sier han.

Powered by Labrador CMS