Dinamo satt hele huset i sving da de lagde nye nettsider for Orkla
– Dette har vært et ekte samarbeidsprosjekt der vi har jobbet på kryss og tvers, og det merker jeg har motivert teamet mitt de siste ni månedene, sier Christian Westerberg Thoresen i Dinamo.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette er et resultat av en større anbudsprosess som vi vant, forteller Seniorrådgiver Digital i Dinamo og kundeansvarlig for Orkla, Christian Westerberg Thoresen til KOM24.
Dinamo konkurrerte mot byråer både i Norge og i Sverige om storkunden Orkla, og kontrakten ble formalisert i august i fjor.
– Det har vært veldig fint å jobbe med Orkla og vi har jobbet med svært kompetente folk. De har en dyktig kommunikasjonsavdeling som har gjort at det er mye kortere veier til beslutninger, enn det man kanskje tror og forventer når det er snakk om et stort internasjonalt konsern.
Har brukt hele Dinamo-huset
Fullservice kommunikasjonsbyrået har levert på strategi, konsept, brukeropplevelse, innhold, design og utvikling av konsernets nettsteder.
– Det er alltid gøy når hele Dinamo-huset er i sving. Jeg tror ikke alle vet at vi har spesialister innenfor veldig mange ulike fagområder, og i dette tilfellet fikk vi muligheten til å bruke «hele huset».
Han forklarer at det som oftest jobber tverrfaglig, men at dette var et nytt nivå.
– Her fikk vi virkelig vist hele bredden. Vi har ikke jobbet sammen hele tiden, men vi har koblet folk på og av, etter behov. Dette har vært et ekte samarbeidsprosjekt der vi har jobbet på kryss og tvers, og det merker jeg har motivert teamet mitt de siste ni månedene.
Noen få har vært med hele veien fra starten, inkludert prosjektleder og kundeansvarlig Westerberg Thoresen og produksjonsleder Linda Kastner som har vært sentral i styringen av prosjektet.
En smidig prosess
Dinamo har laget løsninger til både orkla.no og orkla.com, og det var viktig at de nye nettsidene ble lansert samtidig som lanseringen av konsernets årsrapport for 2021, i slutten av mars 2022.
– Det er snakk om et veldig stort, men profesjonelt konsern hvor det å holde deadlines underveis har vært ekstremt viktig opp mot andre prosjekter som henger sammen med nettsidene. Dette har vi vært bevisste på underveis for å få alt på plass til rett tid. Det har blitt noen sene kvelder for å nå hver enkelt milepæl, men det har vi klart, og det har vært en veldig proff prosjektledelse fra både deres, og fra vår side.
Det har også vært et tett samarbeid med Orklas IT-avdeling.
– Det har vært en fordel med et så tett samarbeid. Vi har snakket godt sammen og har derfor har vi hatt en smidig, men grundig prosess hele veien.
En bærekraftig løsning
På sensommeren i fjor begynte en omfattende innsiktsfase av nettstedene, hvor Dinamo har fulgt noen faste steg.
– Først begynner vi med innsikt og analyse før vi går videre til formuleringsdelen der vi blant annet jobber med å avdekke personas og målgruppe. Og til slutt tar vi for oss konsernets ønsker og behov med kjernesidene.
Det brukes mye tid i startfasen og det har vært viktig for Dinamo å lage bærekraftige løsninger som kan tilpasses.
– Mye av dette er ikke noe brukerne vil se, det er «behind the scenes» mye er tilrettelagt. Vi har laget en mal der Orkla enkelt kan velge fra fargepaletten og velge tekstbokser og knapper for nye artikler og kjernesider. Vi håper og tror dette er en løsning de kan leve med i lang tid.