Det er enormt viktig å treffe med det du gjør i sosiale medier, men det er ikke alltid man helt vet hva man skal gjøre. Her har vi forsøkt å samle ti tips for at du skal gjøre det bra på sosiale medier i 2022.

10 tips for sosiale medier i 2022

Vår sosiale medier-ekspert gir deg her ti tips for at du skal lykkes på sosiale medier i 2022.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

1. Innhold, innhold og innhold

Det er ingenting som er viktigere i sosiale medier enn innholdet du poster. Innholdet bestemmer hvor mange som ser postene dine og hvor mange som responderer på budskapet ditt. Det har ingenting å si hvor god strategien din er, eller hvor mye penger du bruker, hvis ikke målgruppen liker innholdet ditt.

Godt innhold er interessant, relevant og verdiskapende. Interessant for målgruppen, relevant for virksomheten din og verdiskapende for mottakeren.

2. Bærekraft og minimalisme

Dagens unge er opptatt av bærekraft og minimalisme. Det bør du også være hvis målgruppen din er unge eller unge voksne. De vil ha produkter som er fremstilt av bærekraftige og naturlige råvarer, med produksjonsprosesser som er etiske og miljøvennlige. De foretrekker sunn mat, hudpleieprodukter som er minimalistiske og reiseopplevelser som er autentiske.

Brukte klær omsettes allerede i stor stil på Tise og andre tilsvarende apper. Denne trenden vil smitte over til sosiale medier.

3. Vurder hvilke kanaler du finner målgruppen din i

Facebook har i mange år vært førstevalget for de fleste virksomheter. Facebook er også den plattformen som er enklest å administrere og lage innhold til. For mange vil Facebook være den viktigste kanalen også i 2022.

Samtidig er det viktigere enn noen gang å vurdere hvor du får mest verdiskaping igjen for ressursene du legger i sosiale medier. For mange unge voksne er Instagram en viktigere kanal enn Facebook. Instagram har også veldig gode løsninger for netthandel og annonsering. TikTok har hatt en voldsom vekst, men brukerne har vært yngre enn på Instagram. Nå begynner TikTok å bli litt mer etablert, og stadig flere voksne finner veien dit.

De sosiale nisjemediene begynner å få et oppsving igjen. LinkedIn og Pinterest er eksempler på plattformer som kan gi veldig mye valuta for innsatsen i 2022 hvis du har målgruppen din der.

Ståle Lindblad, rådgiver på sosiale medier.

4. Kontinuitet og planlegging blir viktigere

Algoritmene som styrer hvem som ser hva i sosiale medier er under press. Stadig flere brukere ønsker seg algoritmefrie plattformer. Instagram-sjef Adam Mosseri fortalte nylig at de jobber med å tilby brukerne en nyhetsstrøm som er kronologisk, uten påvirkning av algoritmer. Denne muligheten finnes allerede i Facebook og Twitter.

Når flere brukere foretrekker en kronologisk nyhetsstrøm blir det viktig for virksomheter å ha en god publiseringsstrategi. Da er det ikke lenger nok å lage godt innhold. Du må poste innholdet når målgruppen din er til stede også. Hvis ikke går de glipp av posten din, uansett hvor bra den er.

5. Kjøp direkte i appene

Å drive trafikk til nettbutikken din med lenkeposter i sosiale medier er sååå 2021. I 2022 forventer kundene å handle direkte i appen der de ser produktet ditt. Hvorfor skal de gidde å gå inn i nettbutikken din når konkurrenten din tilbyr sine produkter direkte i appen?

Hvis du ikke har etablert din egen butikk i kanalene du bruker allerede, så bør det være dit viktigste nyttårsforsett.

6. Vær tilgjengelig

Mer kjøp og salg i sosiale medier krever mer online kundeservice. Derfor bør du legge en plan for hvordan du skal holde kontakt med kundene i sosiale medier.

Vær like tilgjengelig etter at kundene har kjøpt som du var da du forsøkte å selge til dem.

7. Bruk mer video

Video er fortsatt den mest virkningsfulle formen for kommunikasjon i sosiale medier. Video når flere mennesker og skaper mer engasjement enn bilder, lenkeposter og tekst. Alle de største plattformene har gode verktøy som hjelper deg å lage video. Bruk mobiltelefonen, invester eventuelt noen kroner i en mikrofon og litt lys, så har du alt du trenger.

Live video er en videoform som brukes mer og mer. Da kan du kombinere kraften i video med engasjementet en direktesending skaper. Dialogen med publikum gjør videoen mer dynamisk og troverdig enn en vanlig forhåndsinnspilt video.

En trend som allerede er stor i USA er live shopping. Det kan være i form av en åpen, interaktiv presentasjon av produkter, eller en mer eksklusiv visning for et begrenset publikum. Når du viser frem produktene kan kundene kjøpe dem rett fra appen mens de ser på.

8. Lyd blir viktig

Podcast er allerede stort som medium, og i 2022 blir podcast og andre lydplattformer mer integrert i sosiale medier. Facebook har annonsert at de vil kaste seg inn i kampen om podcastene. Det kan gi gode muligheter for å nå ut til et bredere publikum for virksomheter med egen podcast.

Selv om Clubhouse-hypen forsvant like fort som den kom, så har alle de store plattformene nå egne Clubhouse-kloner. Det gir gode muligheter for virksomheter som vil komme tettere på målgruppen sin.

9. Influensere og mikroinfluensere

I en undersøkelse blant unge i alderen 13 til 24 svarte 80% at influensere påvirker deres kjøpsvaner mer enn tradisjonelle kjendiser gjør. I den samme undersøkelsen svarte 1 av 4 at mikroinfluensere, personer i sosiale medier med en liten, men lojal følgerskare, er de viktigste trendsetterne.

Å bruke mikroinfluensere i kommunikasjonen med målgruppen din kan være både billigere og mer forutsigbart enn å gå etter de største navnene.

10. Organisk først, så promotering

Uansett om du bruker Facebook, Instagram eller TikTok, så får du mer valuta for pengene hvis du promoterer innhold som målgruppen din liker.

Det innholdet som går best organisk er det innholdet målgruppen din liker best. Derfor bør du promotere det innholdet som går best organisk, og du bør lage innhold til annonsene med tanke på at det skal fungere godt organisk. Det gir best økonomi og best effekt.

Ikke bruk promotering til å kompensere for dårlig organisk rekkevidde. Hvis posten din har dårlig rekkevidde, er det et tegn på at målgruppen din mener det er dårlig innhold. Dårlig innhold blir ikke bra av at du betaler for det, og det er ikke god butikk å betale for å spre dårlig innhold.

Powered by Labrador CMS