Elisabeth Wiencke (strategisk rådgiver og praksissansvarlig hos Stem Agency), Jannicke Stephansen-Smith (praktikant hos Stem Agency), Eivind Solberg (fagansvarlig for interaksjonsdesign ved Fagskolen Kristiania) og Victoria Vie Kolstad (praktikant hos Stem Agency).

Studenter møter lukkede dører

I år har Fagskolen Kristiania hatt problemer med å finne nok praksisplasser til alle studentene sine.

Publisert Sist oppdatert

Fagskolen Kristiania har akkurat sendt sine straks ferdigutdannede andreårsstundeter ut i praksisperiode. 

Eivind Solberg, fagansvarlig for interaksjonsdesign, deler at det har vært veldig krevende å sikre praksisplasser for studentene. Bedrifter og etater virker motvillige til å ta dem inn, tilsynelatende fordi dem opplever det som for mye jobb.

– Det er kjempesynd, for er det én ting disse studentene trenger når de skal søke jobb, så er det en referanse fra et faktisk arbeidssted, sier Solberg. 

Uoppnåelig startposisjon

Eivind Solberg, fagansvarlig for interaksjonsdesign ved Fagskolen Kristiania.

Han tror at den stramme økonomien og markedets usikkerhet sannsynligvis er årsaken til de mange avslagene skolen og studentene har fått. 

Solberg mener at det har dannet seg et inntrykk av at det er for ressurskrevende å ha praksisstudenter. Han ser det tvert om som en vinn-vinn-situasjon, ettersom studentene er både selvstendige og arbeidslystne.

– Det er et samfunnsoppdrag. Det er et stort behov for nytt blod i bransjen, spesielt innen interaksjonsdesign. I dag søker folk etter konsulenter med minst tre til fem års erfaring, noe som skaper en uoppnåelig startposisjon. 

– Ressurs, ikke kostnad

Solberg unngår å spesifisere hvilke byråer og bedrifter som avviste å ta inn praksisstudenter denne gangen. Imidlertid har Stem Agency sagt ja til å ta inn ikke mindre enn fire studenter.

– Hvordan er det mulig at dere klarer å se studentene som en ressurs der hvor de andre ser bekostning?

Elisabeth Wiencke, strategisk rådgiver, Stem Agency.

Elisabeth Wiencke, strategisk rådgiver og ansvarlig for praksisstudentene hos Stem Agency, sier at de føler et ansvar for å bidra til utdannelsen til de som kommer etter, og at praksisstudenter beriker dem. 

– Det er ikke nok å bare ta inn studenter og håpe på det beste. Man må ha en plan. Her får de ansvar for hovedoppgaver, med tydelige leveringsfrister og definerte læringsmål. Vi ser på dem som ressurser, ikke som kostnader, forklarer Wiencke. 

– Tar bransjen for lite ansvar for å gi folk erfaring samtidig som alle jobber de lyser ut krever nettopp denne erfaringen?

Wiencke nikker og oppfordrer andre bedrifter til å følge etter. Hun er overbevist om at mange ville blitt positivt overrasket om de først ga studentene sjansen.

– Vi har satt sammen et team på fire som utfyller hverandre veldig godt. De har ulike egenskaper, personligheter, interesser og fagkunnskaper. I teorien burde man alltid kunne sette opp slike team. 

Tøff konkurranse

Jannicke Stephansen-Smith møtte lukkede dører overalt, og selv hos praksisplasser som ønsket studenter, ble det stilt krav om tidligere erfaring, bachelor- eller mastergrad.

Jannicke Stephansen-Smith og Victoria Vie Kolstad.

– Jeg angstet over å ikke få noen praksisplass. Mange av medstudentene mine var også redde, og det er forståelig når ting først falt på plass i siste liten, sier hun. 

Stephansen-Smith og Victoria Vie Kolstad føler de har truffet «jackpot» ved å få seg praksisplasser hos Stem Agency, og beskriver seg som blant de aller heldigste av klassen på 24 studenter. 

– Studentene våre har konkurrert om å komme hit og måtte gjennom flere intervjurunder, skyter fagansvarlig inn. 

Sammenlignet med medstudentene sine, føler de at de har fått langt flere muligheter. Her har de fått ekte oppgaver å løse hvor Stem lar dem få slippe til, og også bruker det studentene leverer.

– Vi kan ha jobbet hele dagen, men når vi går herfra, er vi fortsatt giret og fulle av energi, sier Stephansen-Smith. 

Studentene beskriver ukene som de mest morsomme og lærerike de har hatt, og viser ingen tvil om å ha funnet riktig yrke.

– Drømmejobben min er i et byrå som Stem. Jeg synes det virker spennende med kundemøter, se kundetilfredshet og at det er så mange forskjellige designdisipliner, avslutter Kolstad.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS