Får ikke tak i nok folk i Nord-Norge: – Enklere å finne folk i utlandet
Sier de kunne ha vært større med flere folk, men vil ikke hente kompetanse fra utlandet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(BODØ):– Oppstarten på Mo krevde mye av vår kapasitet som vi må bruke der og ikke får brukt på kunderelatert.
Det sier Jofrid Bergsli i Bodø-byrået Riktig Spor til KOM24.
Sammen med Brita Bjørnbakk og Jannike Ramsvik driver de byrået som har kontor i både Narvik og Mo i Rana i tillegg til Bodø. Det var i januar 2021 det ble kjent at de hadde ekspandert til Mo i Rana da de kjøpte opp designbyrået Mac&Tusj.
– Tar energi å bygge nytt
I 2021 omsatte de tre byråene for til sammen 18 millioner kroner og de satt igjen med 651 000 kroner i driftsresultat.
– Når det blir fokusert på vekst går det utover omsetninga og det er klart at det tar energi å bygge nytt, sier Bjørnbakk.
De forklarer vekststrategien slik:
– Fra å bare være i Bodø gikk vi inn i Narvik for tre år siden. Vi så et marked og muligheter der. Da er det og helt naturlig å ta Mo i Rana og, som er en større by enn Narvik og har et spennende næringsliv. Og den satsinga sa vi vel før Freyr-fabrikken skulle være der, sier Bjørnbakk som peker på at de alltid har hatt arbeid på Helgeland.
De har 20 ansatte nå tilsammen på de tre kontorene, men det å rekruttere nye er ikke lett i nord.
– Innenfort vårt fagområde er det ofte enklere å finne folk i utlandet, men vårt lokalspråk er norsk. Så det å sitte i et kundemøte der designerern snakker tysk og skal kommunisere med begge parter på engelsk, det funker bare ikke, mener Bergsli.
De forteller at de har hatt noen intervjuer med fremmedspråklige og merker alt der at det blir komplisert.
– Hvordan løser dere de problemene?
– Den siste ansatte på designsiden har vært her som intern og kom rett fra skolebenken. Det å rekruttere ungt er definitivt en strategi, sier Bjørnbakk.
– Må dere øke lønningene for å bli attraktive?
– Det har ikke vært sånn at vi har kriget på lønn, annet enn på noen ansettelser. Men det er folk som er bra og har erfaring, da må man opp i lønn for å få de, sier hun.
Kunne vært større
Begge kvinnene mener det er enklere å forme noen som kommer rett fra skolebenken enn noen med en del års erfaring på baken.
– Det er som å få en svamp. For en som har jobbet i flere år med det samme, så tar det noe lenger å konvertere, sier Bjørnbakk.
Både Bjørnbakk og Bergsli er sikre på at byrået kunne ha vært større om de hadde fått tak i flere folk.
– Definitivt! Hadde vi fått tak i flere webutviklere hadde vi gjort mer web, uten tvil. Flere serniordesignere kunne vi løfta oss mer på det området. Men man må bare prøve å gjøre det eneste man kan fra de forutsetningene man har, sier Bjørnbakk.
Bodø by har opplevd en stor vekst de siste årene og det har og ført til at det er etter hvert et stort kommunikasjon og markedsføringsmiljø i byen. Det har og ført til at det har kommet en del kunder som tradisjonelt har handlet sørpå til dem, samt at det kommer stadig flere kunder fra Tromsø til byen.
– Bodø og det som har skjedd i regionen har vært gjennom en voldsom transformasjon. Det har prega næringslivet. De stedene der det skjer positiv samfunnsutvikling, der vil bedrifter være til stede, mener Bergsli.
Blir mer profesjonelle
Bjørnbakk mener framveksten av et byråmiljø i Bodø er et resultat av at det er flinke og ivrige folk som driver.
– Det er dedikerte folk som driver byråene og som vil lykkes. Da blir det et sterkt miljø, sier hun.
De merker og at kundene blir mer profesjonelle.
– Da vi startet var det sånn at «kan ikke du lage to-tre forslag, så ser vi på det?» Nå har særlig det offentlige blitt mye mer profesjonelle innkjøpere. Vi er nesten kvitt pitcherunder her oppe for hele bransjen gikk sammen og skrev at fiks det sjøl. Det har ført til at offentlig og privat næringsliv tedde seg, sier Bjørnbakk.