Høyres tidligere kommunikasjonssjef: – Dette har vært den mest krevende saken for Høyre på tiår
Daniel Torkildsen Lea beskriver den siste tiden i Høyre som spesiell. Nå skal han fortsette å jobbe med politisk kommunikasjon i Zynk.
– Drømmen min var alltid å jobbe med politisk kommunikasjon. Det har jeg jobbet med i Høyre fram til nå, men også sist jeg var i Zynk, sier Daniel Torkildsen Lea til KOM24.
I midten av september kom nyheten om at han skulle slutte som kommunikasjonssjef i Høyre.
Etter sju år i partiet er Lea nå tilbake i Zynk, der han jobbet fra 2012 til 2016.
– Jeg tror erfaringen fra Høyre blir veldig verdifull. Jeg har vært med på utrolig mye spennende, og er veldig takknemlig for det.
– Jeg har vært med i posisjon og opposisjon, i regjeringsforhandlinger og budsjettforhandlinger, og sett den politiske dynamikken fra den siden, sier Lea.
Turbulent slutt
Selv har han vært tydelig på at han tok beslutningen allerede før lokalvalget.
Resultatet ble fantastisk for Høyre sin del, men sakene om aksjehandlene til Erna Solbergs ektemann og hennes habilitet gjorde at øredøvende jubel raskt ble til krisekommunikasjon.
– For meg som har dyp kjærlighet til Høyre, var dette valget et perfekt punktum. Så skulle jeg gjerne sett at alle snakket om resultatet. Nå har det vært turbulent, men jeg er likevel trygg på at de vil gjøre en god jobb mot 2025.
Lea beskriver Solberg-saken som svært vanskelig for partiet.
– Det har vært en veldig spesiell situasjon. Fra eufori etter valgresultatet, gikk man over til en slags kollektiv tristhet fordi vi måtte håndtere denne saken. Jeg sa opp rett etter valget, og fikk derfor ikke være med på selve håndteringen, men jeg har jobbet med evaluering av valgkampen.
Flere har tatt til orde for at Erna Solberg bør gå av som Høyre-leder, og at hun ikke bør være partiets statsministerkandidat om to år. Likevel har hun nesten full støtte i eget parti.
– Dette har vært den mest krevende saken for Høyre på tiår. Det er veldig sjeldent at noe blir så heftig som dette.
Mer politikk
Lea går inn som partner i Zynk. Han er en av tre nyervervelser på partnersiden i år, sammen med Johan Wilskow og Kristian Sarastuen.
– Jeg kommer til å jobbe mye med myndighetskontakt og næringspolitikk, som jeg synes er gøy. For meg har aldri politisk kommunikasjon handlet om nettverk eller det å trekke i tråder og ringe gamle bekjente. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre nå, slår Lea fast.
Mer konkurranse
Jan Glendrange var en av dem som startet Zynk i 2011. Han er svært fornøyd med å få med seg Lea på laget, og mener kompetansen han tar med seg fra politikken er etterspurt blant kundene deres.
– Vi har hatt en strategiprosess gjennom våren, og vi ser at kundene selv blir flinkere og bygger store kommunikasjonsavdelinger. I tillegg er det kommet mange spesialiserte selskaper i vår bransje som ikke eksisterte for ti år siden.
– For et strategisk byrå som Zynk er det derfor én ting å gjøre, og det er å komme oss oppover i verdikjeden, sier Glendrange.
Han mener Høyre har utmerket seg med sin kommunikasjon de siste årene. Og selv om Zynk ikke er et politisk parti, tror Glendrange at de også kan dra nytte av kompetansen Lea har tatt til seg.
– Høyre har vært det dyktigste partiet på kommunikasjon. De har tatt i bruk verktøy i løpet av denne valgkampen som jeg er sikker på at også kan brukes av kunder som ikke driver valgkamp.