Slik skal Kristina og gjengen i Valgdirektoratet få nordmenn til å gå og stemme
Bruker millioner av kroner på at nordmenn skal få gjort borgerplikten sin.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det viktigste vi gjør er å gi velgerne nødvendig informasjon om valget for at de skal kunne stemme. Vi har en del kommunikasjonstiltak knyttet til det, sammen med kommunene som og har en del informasjon til innbyggerne sine.
Det forteller Kristina Brekke Jørgensen, som er kommunikasjonssjef i Valgdirektoratet.
Vil nå de unge
Hvert fjerde år er hun og de to kollegaene hennes noen av de viktigste menneskene i landet, for da handler det om å få folk til å gå til urnene. I år er valgdatoen 13. september og i år er valget mer spennende enn på lenge. Slik det ligger an nå, ser det ut til at det og blir ny rekord i antall forhåndsstemmer. Per mandag er det registrert 973.866 forhåndsstemmer til stortingsvalget. Det tilsvarer 25,1 prosent av alle stemmeberettigede. Og fortsatt er det flere dager igjen man kan stemme på.
– I hele forhåndsstemmeperioden har vi en nasjonal infokampanje som har budskap knyttet til hvor man er i perioden, forteller hun.
De ulike budskapene er knyttet til forhåndsstemming, valgdagen og at man har fått valgkortet digitalt i år.
– Vi er da på digitale plattformer som Instagram, Facebook og Snapchat, nettaviser og i papiraviser. Vi har og kjøpt reklameplass i podkaster, forteller hun.
Unge velgere er en av målgruppene som det er prioritert å nå ut til, både i sosiale medier og i annet kampanjemateriell.
Informasjon på 15 språk
– Særlig til studenter som er borteboere, det er viktig at de forhåndsstemmer, for de er gjerne på studiestedet sitt på valgdagen, forteller hun.
Ved valget i 2019 var det et prøveprosjekt med digitale valgkort i 19 kommuner. Det var et forsøk som skulle se hvordan det fungerte, hvordan det ble mottatt og hvor enkelt det var å bruke for velgerne. Resultatet av det prosjektet ble at det i år er digitale valgkort for hele landet.
Digitalisering generelt er det som er forskjellen i år fra tidligere år.
– Vi har digitalisert informasjonsbrosjyren vår. Den har tradisjonelt sett kommet på flere språk, og på nettsiden vår kan man nå velge blant 15 forskjellige språk, forteller hun.
Nettsiden deres, valg.no viser både resultat og prognoser på valgkvelden, men også hvor ditt nærmeste valglokale er.
Trafikken på nettsidene deres er stor og fra 10. august til 4. september hadde de hatt 690 000 unike brukere innom, en oppgang fra 547 000 brukere i samme tidsrom under kommune og fylkestingsvalget i 2019.
I snitt har de over 108 000 sidevisninger om dagen, nå for tiden.
I valglokalene i år satt opp plakater med QR-koder.
–Skanner du den får du opp en språkmeny der du kan velge hvilke språk du får informasjon på. Den viser deg hvordan du skal stemme, steg for steg, forteller hun.
Seks millioner kroner er satt av til kampanjer for å få folk til å gå og stemme. Men de gjør ikke all jobben selv. De har og en tilskuddsordning hvor de gir 5,5, millioner kroner til ulike organisasjoner som skal bidra til å øke kunnskapen om valg eller øke valgdeltakelsen.
– Kamp om midlene
Pengene går da særlig til tiltak for å nå unge velgere, innvandrere og de som trenger særskilt tilrettelagt informasjon.
– Det er en fin måte å nå velgere på. Interesseorganisasjonene har en bedre tilgang på de målgruppene, sier hun.
Det er stor kamp om midlene.
– Det er veldig Pmange som søker. Det er for liten pott til å nå alle, men det er gode prosjekter som får støtte, sier hun.