Livet etter varslingen: – De køddet med feil dame

Sofie Staal fikk over over 1,9 millioner visninger etter å ha fortalt om trakassering i Shortcut til E24. Mediestormen var intens, men hun har aldri angret.

Sofie Staal sto fram som varsler og fortalte om trakassering i appselskapet Shortcut - og om å måtte være sin egen PR-sjef i etterkant. Shortcut presiserer at de har beklaget og tatt tak i problemene.

Publisert

I april sto designer Sofie Staal sto fram som varsler i E24 og fortalte om trakassering i appselskapet Shortcut. Saken rystet Norges design- og konsulentbransje.

På Bohr Kommunikasjons nylige nettverkssamling for kommunikasjonskvinner, deler Staal sin historie om livet etter avsløringene. I samtale med Elin Ludvigsen reflekterer hun over hva hun har lært, og hvordan det har vært å håndtere PR-arbeidet alene i møte med stormen av oppmerksomhet. 

– Vi må kalle en spade for en spade. Vi må kalle det for trakassering, ikke ukultur. Jeg skal være åpen, og sørge for at ikke unge jenter som kommer etter meg opplever det samme, sier Staal bestemt. 

Styreleder i Shortcut, Finn Olav Elde, har overfor E24 kalt det som skjedde med Staal «sjokkerende og uakseptabelt», og beklaget overfor henne og alle berørte.

Shortcuts ledere beklaget også at Staal ikke ble tatt på alvor tidligere, og understreket at de nå har tatt tak i og løst problemene.

Gründerne bak Bohr Kommunikasjon, Tiril Victoria Haarsaker og Maren Bækkelund Ellingsen, som arrangerte nettverkssamlingen der Sofie Staal fortalte om sine erfaringer som varsler.

– Køddet med feil dame

Staal var aldri i tvil om å stille opp i E24. Hun møtte dyktige journalister som ville formidle en viktig historie, men hun måtte bli overbevist om at hun faktisk hadde en historie verdt å fortelle. 

I Shortcut opplevde hun å bli stemplet som dramatisk, at hun overreagerte og laget storm i vannglass. 

– Jeg mistet selvtilliten min, men jeg visste at jeg var motstandsdyktig. Da jeg sluttet og begynte å bygge meg opp igjen, innså jeg at de hadde køddet med feil dame. Jeg ville aldri ta igjen eller hevne meg. Jeg ville være ærlig, og det føltes godt. 

Hennes hovedmål med å stå fram var todelt: å beskytte fremtidige generasjoner og å stille de ansvarlige til ansvar.

– Jeg har jobbet frivillig i mange år og lært jenter å kode og bli kjent med teknologi. Jeg kunne ikke oppfordre dem til å begynne i en bransje jeg selv ikke kunne stå opp for, sa hun.

Jonas Rein Tovsen, administrerende direktør i Shortcut.

KOM24 har vært i kontakt med Shortcut. Om Staals utsagn om at hun ville stå fram for å «stille de ansvarlige til ansvar», skriver administrerende direktør Jonas Rein Tovsen i en e-post:

«I kjølvannet av granskingen Shortcut iverksatte fratrådte to ledere sine stillinger, store deler av toppledelsen ble skiftet ut, styreleder gikk inn som arbeidende styreleder og vi gjennomførte organisatoriske endringer på mellomledernivå. Innenfor de reglene vi som arbeidsgiver er pålagt å følge fikk våre grep store konsekvenser for noen av våre tidligere ansatte».

Staal møtte journalistene flere ganger før saken ble publisert, men ingenting kunne forberede henne på å se ansiktet sitt på mange av landets forsider.

– Den dagen hadde jeg hele 19,5 timer skjermtid, minnes hun.

– Var du redd for å ikke bli tatt på alvor? spør Ludvigsen.

– Det var jeg vant til å ikke bli. Jeg hadde øyeblikk hvor jeg tenkte at jeg ikke kunne dele likevel, og at de kom til å lage så mange utfordringer for meg. Men det hadde de jo allerede gjort ved å prøve å få meg til å miste den nye jobben min i Innovasjon Norge, svarer Staal.

Ifølge E24 mottok hennes nye arbeidsgiver flere anonyme e-poster, hvor det ble påstått at Staal har seksuelt trakassert Shortcut-kolleger, og at hun skal ha sendt «ubegrunnede varslingssaker på metoo».

Styrelederen i Shortcut har sagt at påstanden om at Staal antastet ham ikke har noen rot i virkeligheten, og at selskapet tar sterkt avstand fra innholdet i e-postene.

Shortcut tar avstand fra innholdet i e-postene som ble sendt Innovasjon Norge, og vil igjen oppfordre Staal og Innovasjon Norge til å anmelde forholdet. 

«Det blir påstått at Shortcut har forsøkt å få Sofie til å miste jobben sin i Innovasjon Norge. Det er en påstand vi ikke kan se at stemmer. E-postene er anonyme, og det er umulig å se hvem som er avsender. Innenfor rammene vi har som arbeidsgiver har vi gjort interne undersøkelser og ikke avdekket noe som tilsier at de kan være sendt fra Shortcut», skriver Tovsen.

Sofie Staal (til høyre) i samtale med Elin Ludvigsen under Bohr Kommunikasjons nettverkssamling for kommunikasjonskvinner.

Uventet rolle som egen PR-sjef

Etter nettverkstreffet, setter KOM24 seg ned med Staal, som ble kastet ut i rollen som sin egen kommunikasjonsrådgiver midt i mediestormen.

– Med lav selvtillit på skriftlig formulering, ble det en bratt læringskurve. Men det viste seg å være en verdifull erfaring, forteller hun.

Staal sier hun fikk råd av en tidligere Shortcut-ansatt om å aldri henvende seg til selskapet igjen direkte.

– Det er bortkastet energi å prøve å kommunisere med dem, mener hun.

Dette mener Staal ble bekreftet da Shortcut publiserte et støttende blogginnlegg som hun opplevde som direkte ubehagelig og hyklersk.

– Det var surrealistisk å lese deres påståtte støtte på nettsiden deres, mens de beklaget seg overfor E24, men aldri direkte til meg. De nektet å fjerne innlegget og ignorerte alle henvendelser. Det ble tydelig at direkte kommunikasjon med dem var nytteløst. 

Den 3. mai la Shortcut ut en redegjørelse for prosessen rundt varslingssakene fra de startet deres interne gransking i november 2021 og fram til i dag.

«I ettertid av publiseringen av innlegget mottok vi flere e-poster fra Sofie hvor hun ba oss om å fjerne hele eller deler av innlegget. I e-postene ber hun oss også eksplisitt om å ikke svare henne. I samarbeid med en arbeidsgruppe internt har vi gjort endringer i innlegget i tråd med ønsket til Sofie, og vi har respektert hennes ønske om å ikke svare henne», skriver Tovsen.

Shortcut vil også understreke at de ved flere anledninger har beklaget direkte til Sofie for det hun opplevde da hun var ansatt i Shortcut. 

LinkedIn-profilen til Staal fikk 1,9 millioner visninger på bare et par uker etter at artikkelen ble publisert. Hun brukte plattformen for å dele sin historie, svare på spørsmål, og engasjere seg i dialogen som oppsto.

– Det var her jeg kunne kontrollere narrativet og dele mine tanker og opplevelser direkte med offentligheten. Jeg lærte raskt viktigheten av å være konsistent i mine uttalelser og velge mine ord med omhu. Hver post, hver kommentar kunne potensielt nå hundretusener av mennesker.

Staal forteller videre om en voldsom mediestorm, hvor det stadig ringte telefoner. Kommentarene og meldingene strømmet inn. 

– Det var døgnkontinuerlig arbeid. Å legge fra seg mobilen og få sove ble en reel utfordring. Etter et par netter med lite søvn, måtte til og med E24-journalistene gi meg streng beskjed om å hvile. 

Shortcut permitterer

Frykten etter fem krevende år sitter fortsatt i, men hun har aldri angret. Hun finner styrke i sin beslutning om å være åpen og ærlig.

– Tror du selskapet overlever?

– De har nettopp måttet permittere ansatte og har mistet flere store kunder. Jeg føler med dem som er permittert, spesielt de det går hardt ut over, sier Staal.

Ifølge Kampanje skal selskapet nedbemanne administrasjonen og permittere rundt 28 medarbeidere. 

Jonas Rein Tovsen, administrerende direktør i Shortcut Norge sier til nettstedet at han ikke vil utelukke at negative mediesaker kan ha påvirket situasjonen til selskapet.

– Det er mulig at dette kan ha svekket vår posisjon i markedet. Vi ser likevel at mange kunder og medarbeidere setter pris på det systematiske forbedringsarbeidet vi har gjort for å sikre et godt arbeidsmiljø i Shortcut, sier Shortcut-sjefen.

 Til KOM24 forteller han at de har vært i tett dialog med deres ansatte og kunder rundt denne saken, og at de har full forståelse for at mange reagerer i lys av medieoppmerksomheten.

– Våre kunder har høye forventninger til at vi ikke bare leverer kvalitet i alle våre leveranser, men at vi også tar vare på de ansatte og sørger for at de har et godt og trygt arbeidsmiljø. Vi opplever at ansatte og kunder har tillit til oss og til de grepene vi har tatt for et trygt arbeidsmiljø, skriver Tovsen i en e-post. 

Ifølge E24 ba Ruter om et møte med Shortcut i april, senere avsluttet de samarbeidet. Kollektivselskapet har tidligere sagt til avisen at «det Sofie har fortalt om strider mot Ruters verdier og handlingsreglene som alle være leverandører må ta hensyn til. Der står det tydelig at det ikke tolereres uakseptabel behandling av ansatte, inkludert trakassering». 

– Shortcut har en rammeavtale med Ruter som går ut til høsten. At Ruter velger å la avtalen stå ubemannet og samtidig lyste ut de samme stillingene er et valg Ruter står fritt til å gjøre. Jeg vil understreke at Ruter ikke oppga kontraktsbrudd som bakgrunn for at de nå avslutter avtalen, skriver Tovsen i e-posten til KOM24.

Han viser til kommentaren til Tet Digital i E24

– Ruter og datterselskapet Tet Digital bekrefter at vi avslutter samarbeidet med Shortcut. Avtalen vi har med Shortcut er utformet slik at vi kan avbestille deres tjenester med tretti dagers varsel, og det er det vi nå har gjort, sier Endre Sundsdal, daglig leder i Tet Digital.

I slutten av april tok også Vipps avstand fra appselskapet og ba Shortcut «avstå fra å bruke Vipps-merkevaren aktivt» i deres markedsføring. 

Tovsen skriver til oss at det ikke stemmer at Vipps sa opp kontrakten med dem i etterkant av mediesaken. 

– De var ikke lenger kunde hos oss da saken først ble publisert i E24, opplyser han.

Shortcut svarer

Shortcut har også valgt å gi en generell kommentar om Sofie Staal og varslingssaken: 

– I 2021 ble det klart for oss at det var en ukultur i selskapet. At Sofie og andre modige varslere sa fra om dette var viktig, riktig og det krevde stort mot. Takket være mennesker som henne er selskapet nå en bedre arbeidsplass, skriver direktør Tovsen og fortsetter:

– De siste mediesakene minner oss på at å håndtere krevende saker i arbeidslivet skal gjøres på en god måte. Vi har lært av prosessene vi gikk gjennom i 2021 og 2022, og vi har ikke minst lært av den omfattende mediedekningen vi har opplevd i de siste månedene. Situasjonen i Shortcut er en helt annen i dag enn hva den var da Sofie jobbet her. 

– Sofie Staal hevder at hun ble stemplet som dramatisk, at hun overreagerte og laget storm i vannglass. Hvordan responderer dere på disse påstandene?

Tovsen skriver at det er utrolig trist at hun opplevde det på denne måten, og må igjen beklage overfor henne. 

Da de mottok et varsel i 2021 gjennomførte Shortcut en intern undersøkelse der alle berørte og kvinnelige medarbeidere, inkludert Staal, ble invitert til å delta. 

– Funnene av denne undersøkelsen var av en sånn karakter at vi så det nødvendig å gjennomføre en ekstern gransking, og vi engasjerte KPMG. Resultatet av denne granskingen sjokkerte oss, og vi reagerte umiddelbart. To ledere fratrådte sine stillinger, styreleder gikk inn som arbeidende styreleder og store deler av ledelsen ble skiftet ut, skriver direktøren i en e-post. 

Alle involverte i Shortcut fikk også individuelt tilpasset oppfølging, som blant annet innebar samtaler med bedriftspsykolog.

– Vi tok varselet og hennes situasjon på største alvor og la ned betydelige ressurser i å endre kulturen i Shortcut. Vi opplever at situasjonen i Shortcut i dag er en helt annen enn hva den var i 2021 da vi mottok varslene, fortsetter Tovsen. 

– Staal sier at hun mistet selvtilliten sin mens hun jobbet hos dere. Hva er deres kommentar til dette?

– Ingen skal miste selvtilliten av å jobbe hos Shortcut. Det er ikke bra for noen, verken ansatte, kundene eller selskapet om det skjer, og vi må igjen beklage overfor Sofie at hun hadde disse opplevelsene da hun var ansatt hos oss, avslutter Tovsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS