– Vi er ikke fornøyde med balansen. Vi ønsker flere mannlige kolleger
Trigger-sjefen håper på flere mannlige kollegaer. KOM24 har snakket med flere kvinnelige bransjetopper om kvinnedagen og hva den betyr for dem.
– Det er noe med den tryggheten jeg tror er viktig i balansen her og som er med på å skape en sterk kultur.
Det sier Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger til KOM24.
Onsdag var det kvinnedagen og KOM24 snakket med Kvam Kristoffersen og andre kvinnelige bransjetopper om hva kvinnedagen betyr for dem og hvordan de selv jobber for å sørge for at det er en god balanse på arbeidsplassen.
Avsløringene fra Forsvaret
I Trigger er det et klart flertall av kvinner, som utgjør over 60 prosent av de ansatte.
De har og en overvekt av kvinner i lederposisjoner og en marginal overvekt av kvinner på eiersiden. I styret har de en 50/50 fordeling.
Hun sier de ikke er fornøyde med kjønnsbalansen og sier de ønsker seg flere mannlige kollegaer.
– Jeg vil derfor gjerne sende en oppfordring til våre mannlige bransjekollegaer om å ta kontakt om de vil høre mer om Trigger!, sier hun og ler.
Kristoffersen peker på at det er viktig med en god kjønnsbalanse som en del av mangfoldet på en arbeidsplass.
– Ulike kjønn har ulike erfaringer og perspektiver som skaper en viktig dynamikk på arbeidsplassen, sier hun og kaller Kvinnedagen er en fin markering og for henne som leder og er en påminnelse om hvor viktig arbeidet de gjør for å sikre like rettigheter mellom menn og kvinner er.
Hun er helt tydelig på at det fortsatt trengs en kvinnedag i Norge.
– Siste avsløringene fra Forsvaret viser hvor viktig det er at vi ikke tror at alt går på skinner. Jeg synes også det er viktig å se tilbake på hva vi har fått til, kvinner som har gått foran og kjempet for at vi i dag er mye mer likestilte innenfor arbeidsliv, men også på andre områder, sier hun.
I Metro Branding har de en balanse på 70 prosent kvinner og 30 prosent menn. Men på ledernivå er de en 50/50-fordeling, med en kvinne på topp.
– Må ha kontinuerlig fokus
– Vi er en kunnskapsbedrift med en flott gjeng med kompetente, herlige folk og har en god arbeidskultur. Det er det aller viktigste. Men naturligvis hadde det vært fint å hatt en jevnere fordeling totalt sett mellom kjønn, sier Cathrine Steinsland som er sjefen.
Hun sier at kvinnedagen er en viktig dag for samfunnet og at man må kontinuerlig sette fokus på likestilling.
I Zynk har de klart å oppnå en 50/50-fordeling blant de ansatte og også i partnerskapet.
– Vi blir ikke gode rådgivere for våre kunder om vi ikke er en god mix, sier daglig leder Guri Størvold.
Hun sier hun tror at byrået blir et mindre givende og morsomt sted å jobbe for flinke folk hvis det blir for stor overvekt av ett kjønn.
– Så feil kan man ta
Størvold har en bakgrunn fra politikken og sier at hun alt som 14-åring forstod at det var en kamp som måtte kjempes for likestilling, så var hun helt sikker på at vi ville være fullt likestilt når hun ble voksen.
– Så feil kan man ta.
Hun mener at vi trenger å vekke de yngre generasjonene til å bli med i kampen for et likestilt samfunn og sier at på noen områder har likestillingen tatt noen skritt tilbake eller stagnert.
– Alt for mange unge følger tradisjonelle kjønnsrollemønstre i jobb, familieliv og sosialt. Og det går ikke en dag uten at jeg ser eller hører om hersketeknikker og ugrei oppførsel fra menn, gjerne i lederroller, sier hun.
I Maverix har de en kjønnsfordeling som er omtrent 50/50, det er noe de har jobbet med fra starten, forteller daglig leder Linda Nordheim.
Hun sier at kvinnedagen betyr mer for henne som kvinne og menneske enn som leder.
– Men det å være leder, kan være en sterk stemme og rolle til å være med å endre og sette fokus, sier hun og fortsetter:
– Når det gjelder arbeidsliv har jeg en ganske god følelse at vi er på vei, men det er fortsatt er ubalanse, og det sees tydelig innenfor ulike disipliner og fagområder. Hvor mange menn er prosjektledere? Eller hvor mange kvinner har regi eller klipp? Det er fortsatt færre kvinner som er ledere, selskapseiere og styremedlemmer, selv om det har vært et markant skifte når det kommer til Byråleder og kjønn i bransjen. Nå er det vel snart en overvekt av kvinnelige toppledere i mediebyråene, og flere har kommet til i reklamebransjen, sier hun.
Nordheim mener at kvinner, helt generelt, må være flinkere til å løfte hverandre frem.
– Er selv våre verste fiender
– Vi må være modige nok til å ta på oss ansvarsoppgaver som kan virke «for store», vi må tørre og synes mer og ta vår plass som gryende talenter. Men det er viktig at vi heier på hverandre, av og til er vi selv våre verste fiender, mener hun.
Hun sier at personlig har hun alltid forsøkt å få frem andre kvinner, det har ikke alltid vært lett og ber om mer hjelp fra blant annet mediene.
– Jeg husker mitt første intervju som leder, var spørsmålet som kvinnelig leder hva mener du..... Jeg er leder, det er ingen kjønnsbås knyttet til det, sier hun.
I Bergen har TRY bygd opp en stor avdeling de siste årene. Det er Synnøve Vindheim Svardal som er leder der. Hun sier at Kvinnedagen og likestillingskampen betyr mye for henne som person og er derfor noe hun alltid vil være opptatt av og også en naturlig del av hennes liv- og arbeidsliv.
– Balanse mellom kjønn og fokus på kjønn bør følge oss i vår gjerning, uavhengig av hvor, mener hun.
– Jobber for en balanse
Hun er helt klar på at vi fortsatt trenger en kvinnedag i 2023.
– Saker som har vært i media i det siste som har omhandlet voldsstatistikk og manglende fokus på kvinnehelse sier jo sitt, sier hun.
I TRY har de et flertall av kvinner, noe hun peker på at speiler bransjen for øvrig.
– Dette vil nok variere over tid, men vi jobber for en balanse, sier hun.
– Kjønnsbalanse slutter aldri å være viktig. Også på en arbeidsplass. Vi vet at likestilling er lønnsomt og sentralt for dra verden i en bærekraftig retning, da er det også bra for oss.