Her forklarer 1111 i detalj hvordan de lurte pressen
Brukte manipulert bilde i pressemelding. Presseetikk-ekspert reagerer.
– Dette innebærer at man må være vesentlig mer skeptisk til innsendt materiell, herunder bilder, enn man kanskje har vært.
Det sier Elin Floberghagen, leder i Presseforbundet og pressetikk-ekspert.
Hun reagerer på at reklamebyrået 1111 har sendt et manipulert bilde til KOM24 og Kampanje i forbindelse med lanseringen av byrået.
Mistankene om at det har vært et manipulert bilde har vært der lenge, men ingen kunne slå det hundre prosent fast, før 1111 selv la ut en video på Instagram der de i detalj forklarte hvordan de hadde klippet inn bildet av Sollin Sæle, som var i New York da bildet av byrået ble tatt.
Floberghagen sier at det ikke er noen unnskyldning for å sende et manipulert bilde til pressen.
– Hvor man var hen er ikke spesielt viktig. Man kan ikke late som om man var til stede om man ikke var det. Det kan framstå uskyldig, men jeg vil fortsatt mene at man ikke bør redigere virkeligheten, sier hun.
Hun peker på at dette vil kunne svekke tilliten til mediets innhold og sier at grunnplanken i journalistikken er at den er korrekt og at ting ser ut som det skal være.
– Det kan se uskyldig ut, men det kan påvirke tilliten fra publikum, sier hun.
Floberghagen sier at det og kan gå utover troverdigeten til 1111 og at de har skapt et bilde av noe som ikke stemte.
– Man bør være ærlig med hva som er grunnlaget for det man sender ut. Her ville de ha nyheter fra sin egen bransje, vis det fram som det er. Ikke si at noen var til stede når de ikke var det, sier hun.
Silje Førsund, journalist og fagansvarlig for verifisering i Faktisk.no, sier at ansvaret ligger til syvende og sist hos redaksjonene.
– Vi vet at mange norske redaksjoner står under press for å publisere raskt. Dette kan føre til at manipulerte bilder slipper gjennom, spesielt når manipulasjonene er avanserte og vanskelige å oppdage. Manipulerte bilder som ikke er tydelig merket, kan føre til feilinformasjon. Jeg kan forstå det om reklamebyråer tenker at dette er uskyldig, og mer enn noe illustrerer det etter min mening en utbredt ubevissthet om bruken av teknologi som muliggjør manipulasjon, skriver hun i en e-post til KOM24.
Hun skriver at saken viser hvor viktig det er at redaksjoner har gode rutiner og bruker tilgjengelige verktøy for å kontrollere og verifisere bilder de mottar fra eksterne aktører før publisering.
– Vi må også huske på at reklamebyråer har andre mål enn redaktørstyrte medier, og vi kan ikke tro at de har samme etiske standarder og retningslinjer som journalistikken, skriver hun.
Førsund skriver og at som redaktørstyrte medier har man et ansvar for å vite hva man publiserer.
– Det innebærer å kontrollere at bildematerialet er autentisk og korrekt fremstilt. Dette ansvaret ligger hos oss, ikke hos aktører i andre bransjer. Til syvende og sist er det vi som jobber i redaktørstyrte medier, som har ansvar for å sørge for at bilder vi publiserer oppfyller presseetiske krav, skriver hun.
Byråleder Espen Haugen skriver i en SMS til KOM24 at de hadde kjempelyst til å være på samme bilde, men på grunn av Sæle sin visumsituasjon måtte det bli gjort som dette.
– Sollin har nå fått fornyet visum og fått tilbake passet sitt og kan være med på fremtidige bilder. Det var synd vi ikke kunne ta bilde sammen, men vi fikk i det minste spart omlag ett tonn CO2 på en flyreise tur-retur USA, så sånn sett var det kanskje bedre enn alternativet. Vi skal selvfølgelig gjøre deg obs på dette neste gang.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no