TRY Råd har bygd nytt podkaststudio: – Vi kan gjøre alt her
– Det er selvsagt en stor engangskostnad å bygge et eget studio, men det gjør at vi kan ta all produksjon inhouse og dessuten får vi mye mer kontrollover sluttproduktet.
Det sier Jon Marius Roald som er podkastansvarlig i TRY Råd.
Han viser KOM24 rundt i de helt nye lokalene i Øvre Slottsgate hvor TRY Råd nå har bygd sitt helt nye podkaststudio som ble tatt i bruk den første uken i januar.
– Kan ta all produksjon selv
Roald begynte i TRY Råd for litt over et år siden for å få fart på podkastsatsingen til byrået og de har alt gjort flere produksjoner, men har til nå vært avhengig av innleid studiohjelp.
De har lenge sett behovet for noe eget og nå er det på plass.
– Nå kan vi ta hele produksjonen selv, fra konsept til ferdig produkt. Det gir oss mye større kontroll over sluttproduktet, noe som igjen gjør at vi kan levere et bedre resultat for kundene våre, mener han.
Han har med seg Iselin Koksvik Dahl og Ingrid Skogholt som henholdsvis prosjektleder og innholdsrådgiver i podkastsatsingen.
– Det effektiviserer prosessen at vi kan gjøre alt her, sier Dahl.
De har allerede gjennomført noen produksjoner i sitt nye studio og sier at flere banker på døra for å se hva det er for noe.
– Hvordan er podkastmarkedet nå?
– Det er fortsatt mye hype rundt det, mange er interesserte. Den forrige podkastrapporten viser at den eksplosive veksten man så i begynnelsen har flatet litt ut og det har stabilisert seg. Men det er fortsatt mye interesse, sier Roald.
Ingrid Skogholt sier at podkastmarkedet i 2023 vil få øynene opp for nye produksjoner og ikke bare de typiske pratepodkastene.
Dette vil man se mer av
– Det vil gå mer i retning av konseptpodkaster og seriepodkaster. De redaksjonelle satsingene har vært mye true crime og gravesaker som har gått bra. Det tror jeg vi vil se mer av i kommersiell podkastproduksjon, sier hun.
Roald sier at det kan være veldig fristende å bare sette seg inn i et podkaststudio og ha noen få nøkkelpunkt man skal prate seg gjennom, trykke på record og så er man i mål på en halvtime.
– Men det blir ikke et spesielt interessant sluttprodukt. Lytterne vil dessuten stille enda høyere krav til kommersielle podkaster, nettopp fordi de er kommersielle, sier han.
Derfor mener han at du må ha disse konseptene.
– Det er mer interesse for disse podkastene som har noe å fortelle der du har et mye tettere og mer gjennomarbeidet konsept. Det er mye bedre historiefortelling og det kommer vi til å gå inn for, sier han.
– Da du hadde begynt i stillingen din for litt over ett år siden sa dere at kundene deres var nysgjerrige på podkast, men hadde ikke tatt steget. Hva har skjedd siden da?
– Vi har gjort en rekke produksjoner og gjort oss en del erfaringer. Vi har blant annet sett at man ikke alltid trenger å lage en helt ny podkast. For de av kundene våre som allerede har en podkast kan vi for eksempel lage egne konsepter som går som miniserier i den eksisterende kanalen deres. Da slipper man å begynne helt fra null, sier han.