Jeg fikk min første jobb på Oslo Lufthavn i 2008, og startet som sommervikar i SAS og hjalp passasjerer å sjekke inn på de få sjekk-inn automatene som da eksistere, forteller Carita Storm Røsaasen.

Carita Storm Røsaasen har jobbet på Oslo Lufthavn halve livet

Hun fikk sin første jobb på Oslo Lufthavn som femtenåring, og nylig ble hun en del av kommunikasjonsavdelingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siden 2019 har Carita Storm Røsaasen vært operativ markedssjef på Oslo Lufthavn.

– I denne stillingen har jeg jobbet tett med kommersiell utvikling og lært vanvittig mye om hvor avgjørende den kommersielle delen av virksomheten er for resten av samfunnsoppdraget. Motivasjonen for å bevege meg i retning kommunikasjon har vært iver til å lære noe nytt, en interesse for kommunikasjonsfaget og ikke minst et ønske om å jobbe mer på tvers av avdelinger der man også kommer tettere på driften, sier Røsaasen til KOM24.

1. juni flyttet hun seg over i kommunikasjonsavdelingen og ble kommunikasjonsrådgiver på Oslo Lufthavn. Midt i en travel tid for flybransjen og for flyplassen.

Selv om jeg er fersk i kommunikasjonsavdelingen til Avinor har jeg jobbet i flybransjen siden 2008, så krevende perioder preget av uforutsette hendelser og ikke minst sommerutfart er derfor ikke noe nytt. I tillegg er jeg omgitt av dyktige kollegaer med solid erfaring som har håndtert også den siste tidens utfordringer ypperlig.

Relativt nytt felt

Røsaasen er utdannet siviløkonom og har fordypning innen både markedsføring og kommunikasjon.

– I den grad markedsføring og kommunikasjonsfaget overlapper har jeg erfaring fra både bil- og flybransjen. Det tradisjonelle kommunikasjonsfaget er derimot relativt nytt for meg og jeg er heldig som har ledere som ser at dette er noe for meg.

I stillingen som kommunikasjonsrådgiver vil hun blant annet jobbe med rådgivning i ulike prosjekter og i daglig drift, tekstforfatting med ansvar for at ulike prosjekter kommuniseres tydelig og forståelig både internt og eksternt og operativt ansvar for Oslo lufthavns sosiale medier kanaler.

– I tillegg til å bidra til å utforme godt og engasjerende innhold herunder foto og video, samt vedlikehold og videreutvikling av Avinor.no og øvrige kommunikasjonsplattformer.

Begynte som femtenåring

Hennes første møte og jobb på flyplassen var da hun var 15 år gammel.

– Jeg fikk min første jobb på Oslo Lufthavn i 2008, og startet som sommervikar i SAS og hjalp passasjerer å sjekke inn på de få sjekk-inn automatene som da eksistere. Den gangen var selvbetjening helt nytt og for mange, og derfor også litt skummelt. I dag er det standarden som bidrar til at Oslo Lufthavn kan håndtere den mengden passasjerer vi gjør årlig friksjonsfritt. I dag er jeg 31, noe som betyr at jeg har vært ansatt på Oslo Lufthavn cirka halve livet mitt. I mitt tilfelle kan man derfor si at Oslo Lufthavn har vært og fremdeles er mitt andre hjem, og at jeg allerede er godt kjent på Norges hovedflyplass.

Hun synes variasjonen innen rådgiveransvaret uten tvil er det som både er mest utfordrende, men også mest givende i jobben som kommunikasjonsrådgiver i Avinor.

– Spekteret i prosjektene og sakene man er involvert i er enormt og kommunikasjonsavdelingen i Avinor er godt påkledd innen det som bokstavelig talt kjennes ut som alt mellom himmel og jord.

Powered by Labrador CMS