Joachim Baardsen er gründer og daglig leder i Baardsen Sport. Den tidligere Haaland-reporteren har det travelt for tiden.

Sa nei til investorer og startet nytt byrå: – Jeg jobber døgnet rundt

Joachim Baardsen vil bygge sportsbyrået sitt på egen hånd.

Publisert Sist oppdatert

I juni sluttet Joachim Baardsen som sportsjournalist i VG. Fem måneder senere kom nyheten om at han skulle starte sitt eget PR-byrå.

– Jeg fikk idéen i februar i år. Men de to siste årene som journalist har jeg kjent på at jeg er klar til å gjøre noe nytt. Jeg elsker å lære nye ting og utfordre meg selv, sier han til KOM24.

Nå jobber han knallhardt for å sikre seg samarbeidsavtaler med idrettsutøvere, forbund og klubber. Baardsen Sport skal blant annet tilby PR-hjelp, hjelp til mediehåndtering og bidra til å lande sponsoravtaler på vegne av aktører innen idretten.

Joachim Baardsen utenfor kontorlokalet på Hasle.

Hektiske dager

Byrået har nå eksistert i 13 dager. De har vært travle, noe rogalendingen setter pris på.

– Så langt har mye handlet om å skape bevissthet rundt byrået, og få snøballen til å rulle. Jeg jobber døgnet rundt, og det blir nok travelt framover også. Men det er det jeg liker, sier han.

Torsdag forrige uke ble det klart at han skal samarbeide med advokatfirmaet Selmer. Utenom det jobbe han på egen hånd.

– Ambisjonen på kort sikt er å etablere selskapet som en viktig støttespiller for utøvere, forbund og klubber. Baardsen Sport skal være selskapet som fikser de beste sponsoravtalene. Det kan samtidig være vanskelig for aktører innenfor idretten å få vist fram alt det positive de bidrar med for samfunnet. Det skal Baardsen Sport hjelpe med.

Ved oppstart har byrået signert en representasjonsavtale med skøyteverdensmester Ragne Wiklund. Selv er han trygg på at det vil komme flere nyheter om kort tid.

– Noen forbinder PR-byråer med noe litt udefinerbart. Noen som lusker i kulissene. Jeg ser på det som noen som er helt ærlige, og som skal bidra til forståelse mellom idretten, mediene, folket og andre aktører.

Baardsen sier flere investorer var interessert i å bli med på laget da han skulle starte byrå.

Sa nei til investorer

Før oppstarten var flere investorer interessert i å bli med på laget hans. Baardsen valgte derimot å si nei, og startet heller på egen hånd. På kontoret sitt på Hasle i Oslo blir det mange telefonsamtaler om dagen.

Målet er å få inn flere medarbeidere etter hvert. Han er åpen om at han allerede kunne hatt et hode til på plass, dersom han hadde sagt ja til investorhjelp.

– Jeg sa ikke nei fordi jeg er egenrådig. Men jeg ville bygge dette sten på sten, på min måte. Slik jeg føler at det blir aller best. Så får vi se hva framtiden bringer.

Baardsen jobbet som journalist i tolv år, aller først i Sandnesposten. Deretter dro han videre til Dagbladet, før han i 2017 begynte i VG.

I flere år fulgte han superstjernen Erling Braut Haaland tett, og ble til og med kalt Haaland-reporter.

Han har også jobbet med flere andre idrettsgrener.

– Som journalist har jeg selv tenkt at mange i idretten kunne trengt hjelp til å håndtere mediene, og til å forstå pressens rolle. Omtale i mediene har enorm verdi. Fra idrettens side handler det om å «senke guarden» litt, og vis fram det du gjør som er bra.

– Mange ender opp med å kun være i mediene når de får kritikk. Det er aldri ideelt. Derfor må man være i forkant, jobbe strategisk og ta konkrete grep for å få oppmerksomhet rundt det positive som gjøres, forteller Baardsen.

I tillegg til å samarbeide med store stjerner, har han et ønske om å jobbe med de som vil bli store navn i framtiden. Det innebærer at han må se mye idrett og følge tett med.

Flere konkurrenter

De siste årene har det dukket opp flere PR-aktører som spesialiserer seg innen idrett. Scandsports, NPG og Gimcom er alle eksempler på byråer som samarbeider med store stjerner.

Baardsen ser derimot ikke på dette som et problem.

– Det finnes andre byråer som også er ganske ferske i markedet. Men jeg ser ikke på konkurranse som noe farlig. Det viser bare at det er et behov for proffe folk som hjelper utøvere, forbund og klubber, sier han.

Men bransjen kan være nådeløs. Nylig ble det kjent at sandvolleyball-stjernene Anders Mol og Christian Sørum byttet byrå fra Gimcom til NPG.

Baardsen er forberedt på at det også vil komme nedturer i tiden framover.

– De kommer definitivt. Men jeg har møtt masse motstand før, som journalist. Da får man mange kalde skuldre. Jeg har stått i tusenvis av pressesoner, og blitt forbigått av store stjerner. Det er det jeg har søkt selv, fordi jeg synes det er spennende å forsøke å løse slike situasjoner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS