Fra venstre: Amalie Iuel, Carina Hansenm sponsoransvarlig kultur og omtanke i Coop og Marianne Aasland, partner i NPG.

Sponsorene gjorde OL-drømmen mulig: – Alt kan ikke handle om slag på kassa

Med drahjelp fra «Like Muligheter»-prosjektet fikk Norge med et kvinnelag i stafett i OL, for første gang i historien.

Publisert Sist oppdatert

400 000 kroner er summen som er satt av til det norske stafettlaget i år, som i OL besto av Amalie Iuel, Linn Oppegaard, Josefine Tomine Eriksen, Henriette Jæger og Elisabeth Slettum.

Pengene kommer fra sponsoren Coop og prosjektet «Like Muligheter», som drives av byrået NPG.

– For oss handler dette om noe mer enn bare logo-effekt og det å være synlig på ulike arenaer. Det handler om samfunnsengasjement, sier Carina Hansen, som er sponsoransvarlig kultur og omtanke i Coop, til KOM24.

OL-deltakelse

«Like Muligheter» har som mål å bedre rammebetingelsene for jenter og kvinner i idretten. Midlene fra Coop er øremerket friidretten, og et viktig poeng er at jentene skal ha samme mulighet som gutta.

Ellers bidrar også Thon Hotels, LO og Sparebank1 Sørøst-Norge i prosjektet.

– Prosjektet består av gode samarbeidspartnere, ambassadører og sponsorer. Innsatsen fra Coop er helt nødvendig for å gi idretten et løft, sier Marianne Aasland i NPG.

Stafettlaget fikk dermed råd til å reise til Bahamas, der de løp for å kvalifisere seg til OL i Paris. Det klarte de, og selv om det ikke resulterte i topplassering, tror de signaleffekten er avgjørende.

– Man trenger å få inn flere kvinnelige trenere og dyrke de kvinnelige forbildene, slik at færre faller av og velger å slutte, sier Aasland.

Elisabeth Slettum fikk i en alder av 37 år oppleve sitt første OL i karrieren. For 23 år gamle Josefine Tomine Eriksen ble det en enorm erfaring å ta med seg videre.

– Dette prosjektet har jo fått veldig konkrete resultater for utøverne. Hvor mye får dere ut av det?

– Det er ikke alltid man ser et direkte utbytte av et sponsorat. For oss handler dette om samfunnsansvar og det å bidra til noe mer. Alt kan ikke handle om slag på kassa. Da driver man kanskje ikke med sponsing heller, sier Hansen i Coop.

Trioen på Bislett Stadion i Oslo, som huser flere store friidrettsstevner.

Stor betydning

Amalie Iuel legger ikke skjul på sin begeistring for sponsorenes innsats.

At unge kvinner velger bort friidretten for å studere eller gjøre andre ting er et problem for sporten, poengterer hun.

– Man ser jo bare på landslaget at det er ganske skjevt fordelt med jenter og gutter. Så skal man ikke ta inn jenter bare for å få det likt, men man må se på årsakene til at det er slik. Jeg tror mye handler om dårlig kommunikasjon rundt hva som skjer med kvinnekroppen, sier Iuel.

Hun husker selv da hun kom i puberteten. Formen på løpebanen gikk ned, og det kom en periode med dårligere resultater.

– Jeg skjønte ikke helt hvorfor, og det hadde vært enklere om jeg hadde noen som fortalte meg hva som skjedde. For guttene er det jo helt motsatt, de får en kjempeboost, med hormoner og masse muskler.

Skal fortsette

De siste ukene har sponsing og idrett vært et hett tema. Skiforbundet er i trøbbel etter at to store sponsorer har valgt å avslutte sine samarbeid.

– Gjør situasjonen i vinteridretten at du får et litt annet perspektiv på hva sponsorinntekter betyr?

– Absolutt. Sponsorene og samarbeidene våre er helt avgjørende for at vi kan satse. Og det gjelder ikke bare i toppidretten. Det er kanskje de store stjernene som gir mest synlighet og oppmerksomhet, men det er også viktig at de bidrar for barn og frivillige, sier Iuel.

Coop ble selv vraket som partner av Skiforbundet tilbake i 2018, noe som skapte reaksjoner den gangen.

Nå har de planer om å fortsette å støtte friidretten.

– Dette er en fanesak for oss. Flere jenter inn i friidretten, rekruttering og det å bygge videre. Det er også viktig at dette ikke er et kvinneprosjekt. Gutta og mennene må også være med å dra lasset i samme retning, sier Carina Hansen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS