Johannes Høsflot Klæbo er blant vinterportens største stjerner. Nå mister Skiforbundet flere viktige sponsorpartnere.

Ekspert reiser større spørsmål om sponsor-trend: – Usikker på om de får verdi for pengene

Equinor avslutter samarbeidet med både Skiforbundet og Norges Fotballforbund. Flere mener de vil slite med å finne erstattere på sponsormarkedet.

Publisert

– Både Skiforbundet og Fotballforbundet er til dels presset økonomisk. Spesielt Skiforbundet får seg en real utfordring når avtalen med Equinor avsluttes.

Det sier Anders Mamen, høyskolelektor ved Kristiania, til KOM24.

I går kom nyheten om at Equinor gjør det samme som Sparebank 1 gjorde i juni, og trekker seg som sponsor av Skiforbundet.

Kampanje omtalte saken først.

Nok verdi?

Mamen tror nyheten kan ha sammenheng med en mer omfattende utvikling innenfor sponsoravtaler. 

Han understreker derimot at han ikke vet hva som har foregått på innsiden hos de ulike aktørene.

Equinor har hatt en avtale med Skiforbundet siden 2009.

– Jeg er usikker på om sponsorene får nok verdi for pengene, slik situasjonen er i dag. De inngår jo slike avtaler for å bedre sitt omdømme, og for å selge varer og tjenester. Men nye medier og generasjoner krever at man også tenker på nye måter, sier Mamen.

Han er usikker på om idretten greier å henge med på det som skjer, og om de blant annet er i stand til å konkurrere med omfanget av nye medie- og annonseplattformer.

– Noen er flinkere til å synliggjøre sponsorene sine enn andre. Equinor har vært gode på det med «Morgendagens helter»-programmet, men Sparebank1 har kanskje ikke vært like gode. Hvis du spør tilfeldige folk på gata om hvem som sponser Skiforbundet, tror jeg ikke mange nok hadde visst svaret, sier Mamen.

Equinor varsler selv til NRK at de vil ha en ny sponsor-kurs, og at de heller vil bruke midler innenfor teknologi og vitenskap.

Skiforbundets samarbeid med Equinor har også vært gjenstand for kritikk fra miljøaktivister. Mamen er derimot usikker på om dette har særlig mye med saken å gjøre.

– Det kan være noe av grunnen til at de trekker seg ut. Men samtidig ser vi jo en utvikling der miljøspørsmålet blir sett på som mindre viktig blant mange unge gutter, sier han.

– Mer kritisk enn mange tror

Birger Løfaldli er sportskommentator i Adresseavisen. Han tror ikke folk flest skjønner hvor stor krise dette er for Skiforbundet.

– Det er ganske kort tid etter at Sparebank 1 også meldte at de trekker seg ut av samarbeidet, og nyheten kom dagen etter at toppsjef Arne Baumann klargjorde at han gir seg. Equinor har vært en stabil partner i mange år, og derfor er dette ekstra ille.

I februar i 2025 skal ski-VM arrangeres i Trondheim. Løfaldli tror dette kan gi Skiforbundet litt pusterom, men at de fremdeles har en svært vanskelig jobb foran seg.

Han legger også til at de største profilene i norsk idrett nå er å finne andre steder enn i skiløypa eller i vintersport generelt.

– Jeg tror VM kan «kamuflere» situasjonen litt. Da vil nok skisporten oppleve en økning i interesse. Men til våren neste år vil vi nok se mer av kostnadene som dette medfører, og det kan bli en ordentlig blåmandag. Jeg tror dette er mer kritisk enn mange tror.

Tilgjengelighet

Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight, tror ikke frafallet av sponsorer representerer noen omfattende trend.

Han omtaler dette som «en del av gamet», og mener både Skiforbundet og Fotballforbundet fremdeles er veldig attraktive sponsorobjekter.

– Generelt sett øker sponsorinntektene til norsk idrett, ifølge vår kartlegging. Det eneste unntaket var 2020 og 2021, da pandemien kom. Pengene omfordeles litt nå og da, og nå er for eksempel friidrett veldig attraktivt. Det var det ikke for bare noen år siden, sier Arntsen.

Han ser argumentet til Løfaldli om at de aller største stjernene ikke konkurrerer i en vintergren. Casper Ruud, Viktor Hovland, Martin Ødegaard og Erling Braut Haaland er alle eksempler på utøvere som gjør seg bemerket i andre idretter.

Likevel påpeker Arntsen at skistjernene ofte er mer tilgjengelig for norske sponsorer.

– Haaland og Ødegaard spiller i Premier League, og blir på mange måter litt «out of reach» for norske aktører.

KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra Skiforbundet i forbindelse med denne saken. Vi har foreløpig ikke fått svar.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS