Til venstre: Jan-Erik Aalbu og det norske herrelandslaget i hopp. Til høyre er Espen Skoland i NPG, som skal hjelpe hopperne ut av sponsor-knipa.

Kriserammet hopplandslag henter hjelp fra NPG: – Søren ikke lett

Hopplandslaget har slitt med både sponsorinntekter og offentlige krangler. Nå får de hjelp fra NPG Sport & Communication. 

Publisert

Torsdag kunne den ferske hoppsjefen, Jan-Erik Aalbu, presentere Bildeler.no som ny landslagssponsor.

Avtalen er sårt tiltrengt for hopperne, som dermed slipper å betale en egenandel for å være med på landslaget.

Landslaget mistet sin viktigste sponsor, LO, i januar i 2023. Siden har de slitt med inntektene.

I en e-post til KOM24 skriver Aalbu at de nå har stor tro på at de skal løse situasjonen, både på kort og lang sikt.

– Nye koster har kommet inn, og vi har også gjort en avtale med et nytt sportsbyrå for å hjelpe til med å få nye samarbeidspartnere på plass. Vi skal gjenreise statusen til den norske hoppsporten, skriver han.

Henter hjelp

Byrået Aalbu sikter til er NPG Sport & Communication. Samarbeidet med dem er en del av oppskriften deres for å få inn nok sponsorpenger.

– Dette blir et lagarbeid fremover for å få til flere sponsorer og samarbeidspartnere, og jeg trenger hjelp fra både interne krefter, skiforbundet, partnere, våre dyktige arrangører og hele ski-Norge. NPG Sport & Communication stiller et topptungt lag på saken, og vi skal jobbe hardt for å løse sponsorsituasjonen, skriver Aalbu.

Men det er ikke bare manglende inntekter som har skapt problemer den siste tiden. Den tidligere landslagstreneren, Alexander Stöckl, gikk av i mai etter at flere utøvere uttrykte misnøye med hans lederstil.

Konflikten førte til en offentlig skittentøyvask, og flere mente at dette påvirket landslagets omdømme og attraktivitet på sponsormarkedet.

I tillegg til dette var også den tidligere hoppsjefen, Clas Brede Bråthen, flere ganger i krangel med Norges Skiforbund.

Nå er Magnus Brevig på plass som ny trener for herrene. På kvinnesiden fortsetter de som med det samme støtteapparatet som før.

Aalbu mener det er flere årsaker til at sponsorene bør interessere seg for hoppsporten.

– På mange internasjonale renn er det tusenvis av tilskuere og en fantastisk stemning i arenaene. Vi har store mesterskap som kommer på rekke og rad med spesielt VM på hjemmebane kommende sesong, OL i 2026 og nytt VM allerede i 2027 i Falun, sier han.

– Ikke lett

Espen Skoland er sjef i NPG, og kjenner Aalbu fra da de jobbet sammen i TV-bransjen.

– Vi vet hva han står for. Jan-Erik er en lagbygger, og det er nok nettopp det hopplandslaget trenger nå, skriver Skoland i en e-post til KOM24.

På spørsmål om de også vil bidra med PR-rådgivning, svarer han følgende:

– Jeg har prøvd å rådgi Aalbu på kommunikasjon før, det er søren ikke lett. Så det vet jeg ikke om jeg gidder. Men ja, vi kommer nok til å bli plaget med spørsmål også her.

Og selv om avtalen med Bildeler.no er sikret, mangler hopplandslaget fortsatt en hovedsponsor. 

Skoland sier ikke noe om hvor mange de har satt på oppgaven, men NPG skal jobbe hardt med å få flere sponsorer på plass.

– Vi vil bidra med vårt kontaktnett, kompetanse og kapasitet. Flere av oss vil spille en nøkkelrolle i dette arbeidet. Det er flere her som har lang erfaring med å bygge kreative kommersielle partnerskap, som gjør at idretten og nærginslivet kan skape resultater og verdier sammen, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS