Slik bygger Lasse Gimnes stallen sin med idrettsstjerner
Det begynte med en helt ukjent trønder. Nå har han fire av landets største idrettsstjerner i stallen sin.
– Jeg ser jo på disse som små mediekanaler. De har mye felles når det gjelder inntektsstrømmer. De har sponsorinntekter, noen har reklameinntekter og de har eventinntekter. Så de er på mange måter like små mediehus.
Det sier Lasse Gimnes til KOM24.
Fredag ble det kjent at han har signert kontrakt med sandvolleyballstjernene Christian Sørum (27) og Anders Mol (26).
Dermed har han doblet stallen med idrettsutøvere, som fra før av besto av stjernene Karsten Warholm og Johannes Høsflot Klæbo.
– Viktig at de er eksponert
– De lever av seg selv som profiler. Sponsing er jo eksponering av verdier, da er det veldig hyggelig å jobbe med utøvere som har verdier på høyeste nivå. Så jobber jeg også med å eksponeringen i så måte, sier Gimnes.
Han sier at jobben hans består i å sørge for at idrettsstjernene får god eksponering i pressen, sørge for tilgjengelighet og drive med profilbygging.
– Dette er utøvere som har store deler av inntektene fra sponsing, da er det viktig at de er eksponert i redaksjonelle medier, sier han.
Han sier at selv om sosiale medier blir stadig viktigere, er det fortsatt en større verdi av å sikre seg oppslag i de redaksjonelle mediene.
– Jeg har en markedstankegang, jeg har ingenting med treningene deres å gjøre, det hadde ikke gått bra, sier han og ler.
Men han har en idrettskarriere bak seg og kan skilte med 2,10 i høyde utendørs, noe som holder til fjerde beste resultat i Nord-Trøndelag. Han har for øvrig også hoppet 2,11 innendørs og 1,62 i høyde uten tilløp.
Gimnes har en lang historie i mediebransjen bak seg.
Omsatt for over 60 millioner kroner
Han har vært journalist i VG, redaktør i Kampanje, informasjonsdirektør i TVNorge, kommunikasjonsdirektør i Scandinavia online og forlagsdirektør i det som i dag heter for Aller Media.
I 2006 bestemte han seg for å starte for seg selv og etablerte da Gimcom.
Siden da har han omsatt for over 60 millioner kroner.
Han samarbeid med idrettsstjerne begynte i 2016.
Da hadde han et samarbeid med Trondheimsbyrået Zedge og de fortalte Gimnes at de sponset en til da ukjent idrettsutøver.
Gimnes kjørte et medietreningskurs med han, rett før åpningshelgen på Beitostølen, som skulle bli Johannes Høsflot Klæbos gjennombruddshelg. Siden har de to jobbet sammen, et samarbeid som er blitt enda viktigere nå når Klæbo står utenfor landslaget og trenger å få medieoppmerksomhet.
Samarbeidet med Karsten Warholm kom til gjennom Gimnes sin friidrettsinteresse og kjennskap til Leif Olav Alnes, Warholms trener.
Skal ikke ha flere inn
Mens samarbeidet med sandvolleyballstjernene Sørum og Mol oppsto da Gimnes selv tok kontakt med dem for tre uker siden.
– Jeg tok kontakt for jeg synes de er spennende profiler. Det er utøvere med veldig gode verdier som også har mye felles, sier han.
Fra Gimnes tok kontakt til avtalen ble spikret tok det under to uker. Nå har samarbeidet vart i en uke, uten at de har møttes fysisk.
Gimnes hevder at det ikke er planer om å inngå samarbeid med flere idrettsstjerner.
– Jeg er fornøyd med de jeg har og har ingen ambisjoner om flere. Da får jeg i så fall vurdere det. Jeg synes jeg er heldig som kan jobbe med disse fire.