Brann er blant lagene som opplever størst vekst i publikum, både på hjemme og bortebane. Ikke siden 2007 har interessen rundt klubben vært større. Men også en rekke andre norske klubber opplever stor interesse.
Brann er blant lagene som opplever størst vekst i publikum, både på hjemme og bortebane. Ikke siden 2007 har interessen rundt klubben vært større. Men også en rekke andre norske klubber opplever stor interesse.

Merker økende interesse: – Vi må tilbake til 2007-sesongen for å finne sammenlignbare tall

Flere viser interesse for norsk toppfotball. Det gleder klubbene, som også jobber aktivt med å skape engasjement.

Publisert

– Vi har hatt en voldsom økning i engasjementet rundt klubben, til tross for dårlige sportslige resultater. Det skyldes flere ting, blant annet at supporterne våre har tatt tak for å få folk på kamp. I tillegg har vi lyktes med å bli synlig i bybildet i Oslo.

Det sier salgs- og markedssjef i Vålerenga, Mehran Amundsen-Ansari, til KOM24.

Fotballklubben fra Oslo øst har et gjennomsnitt på rundt 12.000 tilskuere på hver hjemmekamp på Intility Arena. Det er 3.000 flere enn forrige sesong.

– Sosiale medier, besøk hos samarbeidsklubber og strategisk kommersielt arbeid er noe av det vi ser tydelig effekt av. I tillegg har vi fått med oss flere unge, og det er blitt en attraksjon å komme på Vålerenga-kamp, sier Amundsen-Ansari.

Deler erfaringer

Flere klubber i Eliteserien opplever den samme utviklingen. I de to første serierundene i årets sesong var tilskuertallet det høyeste som har vært på ti år.

Amundsen-Ansari sier at de også jobber aktivt med andre klubber for å utveksle erfaringer om hva som fungerer og ikke fungerer i kommunikasjonsarbeidet.

– Vi spiller mot hverandre på banen, men utenfor banen er det oppstått en bra delingskultur. Vi deler gjerne av vår innsikt med andre klubber, og opplever at flere tenker på samme måte.

Kommersiell leder i Sportsklubben Brann, Therese Rygg, sier at også de opplever den samme bølgen.

Gjennomsnittet for Branns kamper så langt i år er på 16.094 tilskuere. Så langt i år har fire kamper på Brann Stadion blitt utsolgt.

– Det er lenge siden vi har sett slike tall. Vi må tilbake til 2007-sesongen for å finne sammenlignbare tall.

I 2007 vant Brann seriegull. Rygg er enig i at delingskulturen mellom klubbene er blitt bedre.

– Vi i Brann snakker med klubber som er mer lik oss selv for å diskutere ulike utfordringer og dele erfaringer, sier Rygg til KOM24.

Skryter av TV 2

Før årets sesong overtok TV 2 rettighetene til å sende kamper fra Eliteserien. Både Brann og Vålerenga skryter av måten de jobber på, og synes det er en oppgradering fra fjoråret, da Discovery hadde rettighetene.

– Vi opplever at TV 2 jobber hardt med å bygge opp norsk fotball igjen, etter at interessen har vært litt nede en stund. De er mer påskrudd, og det får opp engasjementet, sier Amundsen-Ansari.

– Tv 2 gjør en veldig god jobb. De skal få sin del av æren for at interessen har økt for Eliteserien. Vi har et godt samarbeid med Tv2. De er tett på klubber for å bli kjent med oss og finne gode saker utover det sportslige. De jobber tettere på klubbene enn jeg har opplevd med tidligere rettighetshavere, sier Rygg.

Målene

Vegard Jansen Hagen er fotballsjef i TV 2. Han sier det er hyggelig å få skryt, og roser også klubbene.

– Det jobbes godt med dette i norsk fotball om dagen. Mange er opptatt av å bygge en tydelig identitet, både for seg selv og for norsk fotball som helhet. Muligheten ligger der til å bygge videre på noe som er nært og ekte, og det er inspirerende.

– En kan ikke lage en kopi av Real Madrid i Ranheim, og det har de fleste skjønt nå, sier Jansen Hagen.

TV 2 hadde flere mål før sesongen, som de selv mener at de er i ferd med å nå.

– Vi ville bidra til å øke tilskuertallene på kampene, fordi gode rammer rundt kampene også er bra for oss. Fulle tribuner gir energi. I tillegg ville vi at norsk fotball skulle komme tilbake på folks lepper, noe vi også tror vi er i ferd med å få til.

Han sier at de opplever klubbene som tilgjengelige, proaktive og offensive overfor media.

– Det er bra for alle. Samtidig forstår de at TV 2 har et allsidig oppdrag. Vi skal bygge norsk fotball opp, men vi har også et samfunnsoppdrag som innebærer kritisk journalistikk. Denne våren har vi opplevd å være venner den ene dagen, for så å bli boikottet den andre.

Powered by Labrador CMS